افزایش خطر عفونت دریچه قلب در بیمارستان‌ها

عفونت دریچه قلب معمولا در اثر ورود باکتری‌ها از طریق دهان، دستگاه گوارش یا دستگاه تناسلی به بدن و سپس به جریان خون ایجاد می‌شود. اکنون محققان فاکتورهای ریسک جدیدی از جمله مصرف مواد مخدر از طریق تزریق وریدی، ضعف سیستم ایمنی، همودیالیز و ایمپلنت دریچه‌های قلب مصنوعی را شناسایی کردند که احتمال ابتلا به این عفونت را افزایش می‌دهند.
انجمن قلب آمریکا پیش از این مصرف آنتی‌بیوتیک را برای تمام افرادی که در معرض این ریسک قرار دارند، توصیه کرده بود؛ اما در سال ۲۰۰۷ میلادی پس از بازبینی خط‌مشی‌های خود، مصرف این داروها را تنها به افرادی که در معرض خطر شدید ابتلا به عفونت قرار دارند توصیه کرد.
محققان برای بررسی این تغییر رویکرد انجمن قلب آمریکا سوابق ۲۱ هزار و ۴۴۳  بیمار مبتلا به اندوکاردیت (التهاب درون‌شامه قلب) عفونی را که بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۵ میلادی گردآوری شده بود، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. در این بررسی مشخص شد از سال ۲۰۰۴ میلادی به بعد تعداد بیمارانی که به دلیلی این نوع عفونت قلبی در بیمارستان بررسی شدند کاهش پیدا کرده و تعداد بیمارانی که در زمان بستری شدن در بیمارستان دچار عفونت شده‌اند افزایش یافته است.
به اعتقاد محققان این یافته جدید، امکان تدوین استراتژی‌های مناسب را برای جلوگیری از گسترش عفونت مرگبار قلب فراهم می‌کند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه American Journal of Cardiology منتشر شده است.