در پاسخ به ادعایی که از اساس اشتباه است

 رصدخانه مهاجرت ایران، موضوع مهاجرت نخبگانی را مورد بررسی قرار داده و آن را به عنوان یکی از چالش‌های جدی در حوزه نخبگانی همواره مورد توجه رسانه ها و تبعاً فرصتی برای حاشیه سازان معرفی کرده است که با ارائه آمار نادرست فضای دانشگاهی و نخبگانی کشور را متلاطم کرده و با استفاده از این موضوع یاس و ناامیدی را به کشور تزریق کنند.

در یکی از ادعاهای مطروحه، عنوان شده طبق آمار صندوق بین‌المللی پول، ایران از نظر فرار مغزها در بین ۹۱ کشور جهان مقام اول را از آن خود کرده ‌است. طبق این آمار سالانه بین۱۵۰ تا  ۱۸۰ هزار ایرانی تحصیل‌کرده برای خروج از کشور اقدام می‌کنند.

این ادعا در حالی مطرح می شود که هیچ‌گاه چنین آماری توسط صندوق بین المللی پول در خصوص فرار مغزها از ایران منتشرنشده است.

در گزارش سال ۱۹۹۸ صندوق بین‌المللی پول ایران، از نظر نرخ خروج تحصیل کردگان به مقصد کشورهای OECD با نرخ ۲۵.۶ درصد در مقام یازدهم از ۶۱ کشور مهاجر فرست به این حوزه قرار دارد.

جالبتر اینکه در همین گزارش اشاره ‌شده است در سال ۱۹۹۰ تعداد کل مهاجران تحصیل‌کرده ایرانی در آمریکا حدود ۱۰۵ هزار نفر بوده است.

علاوه بر آنچه گفته شد، بررسی منبع مذکور و سایر مراجع و گزارشات مربوطه صحت‌وسقم این گزاره را با تردید مواجه می‌سازد. گزارش مورد استناد رسانه‌ها و مسئولین مربوط به تحقیقی است که صندوق بین‌المللی پول حدود دو دهه پیش در سال ۱۹۹۸ انجام داده است.

بنا بر اطلاعات این گزارش ایران از حیث خروج تحصیل‌کردگان دانشگاهی از کشور به مقصد کشورهای مهاجرپذیر حوزه OECD با نرخ ۲۵.۶ در مقام یازدهم از میان ۶۱ کشور مهاجر فرست به این حوزه قرار دارد.

همین گزارش آمار مربوط به تعداد مهاجران تحصیل‌کرده ایرانی در آمریکا را در سال ۱۹۹۰، ۱۰۵,۵۲۶  نفر و کل ایرانیان در آمریکا را  ۱۵۰,۹۰۶ نفر برآورد کرده است.  ۷۰ درصد از  جمعیت مهاجران ایرانی در آمریکا در این سال تحصیلات دانشگاهی داشته اند.

در میان کشورهای آسیایی ایران رتبه ششم را به لحاظ نرخ مهاجران تحصیل‌کرده (نسبت مهاجران با تحصیلات دانشگاهی به کل مهاجران آن کشور در آمریکا (۷۰ درصد دارای تحصیلات دانشگاهی بوده‌اند) در اختیار داشته است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا