خطری که بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها را تهدید می کند

منصور غلامی در گفتگو با مهر در خصوص وضعیت بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها اظهار داشت: در حال حاضر نیاز دانشگاه‌ها بیشتر از بودجه ای است که برای آن ها به تصویب رسیده است. از سوی دیگر بودجه پژوهشی هر دانشگاه هم تعیین شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه معمولا دانشگاه‌ها در صورت کمبود بودجه از بودجه پژوهشی استفاده می کنند، برای جلوگیری از این امر چه رویکردی دارید، بیان کرد: سهم پژوهشی هر دانشگاه فیکس است و معمولا دانشگاه‌ها به آن دست نمی زنند.

وی با بیان اینکه تنها خطری که بودجه پژوهشی را تهدید می کند، کاهش بودجه آخر سال دانشگاه‌هاست، بیان کرد: وقتی سازمان برنامه و بودجه آخر سال بودجه دانشگاه‌ها را کم بدهد یا کامل این بودجه را اختصاص ندهد طبیعی است که دانشگاه از بودجه ای که برای پژوهش فیکس شده برداشت کند.

غلامی با بیان اینکه تنها این اتفاق زمانی می افتد که سازمان برنامه و بودجه، بودجه دانشگاه را کامل ندهد، تاکید کرد: خوشبختانه دوسال گذشته بودجه دانشگاه‌ها توسط سازمان برنامه و بودجه به صورت کامل اختصاص داده شده و امسال هم فضای همکاری سازمان برنامه طوری است که این بودجه را کامل بدهد بنابراین می توان چنین برداشت کرد که امسال هم بودجه های پژوهشی سرجایش می ماند.

وی تاکید کرد: بودجه های دانشگاه در هر سال بعد از قانون مجلس توسط هیات امنا برای مصارف مختلف تصویب می شود؛ برای پژوهش حداقل هایی دیده شده و هر چقدر دانشگاه‌ها افزایش بدهند هیات امنا با آنها همراهی می کند که بیشتر کند؛ دانشگاه به مبلغی که تصویب شد دست نمی زند.

وی افزود: در هر صورت دانشگاه اگر خرجی هم داشته باشد نمی تواند به بودجه پژوهشی دست بزند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: اما باید منابع پژوهشی دانشگاه‌ها به غیر از بودجه دانشگاهها در زمینه همکاری با شرکتهای صنعتی و کارخانه‌های مختلف باشد و امیدواریم  مجموعه های غیردانشگاهی که نیاز به تحقیقات دارند بیشتر به سمت دانشگاه‌ها روی بیاورند.

به گفته غلامی، بهتر است شرکت‌های صنعتی و کارخانه‌ها، بخش تحقیق و توسعه خود را با دانشگاه‌ها به نتیجه برسانند زیرا اساتید، متخصصان و صاحبان تجربه در دانشگاه‌ها هستند که باید از این سرمایه ها برای تحقیق و پژوهش نتایج علمی استفاده شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا