درمان بالقوه ایدز کشف شد

درمان HIV به لطف روش های «ضد ویروس پس گرد» (یا Antiretroviral که به اختصار ART هم خوانده می شوند) پیشرفت زیادی کرده و دیگر ابتلا به HIV به معنی مرگ حتمی به شمار نمی رود. با این حال تقویت سیستم ایمنی بدن از این طریق تنها تا زمانی به قوت خود باقی است که بیمار به مصرف دارو ادامه دهد.

خوشبختانه محققان «مدرسه پزشکی سن دیگو» در دانشگاه کالیفرنیا از طریق رویکرد توالی ژنتیکی گام بزرگی در درمان HIV برداشته اند که می تواند ذخایر خفته این ویروس در سلول ها را نیز از بین ببرد. در این روش از تکنیک CRISPR-Cas9 برای ویرایش ژن ها استفاده شده. «طارق رعنا»، استاد مدرسه پزشکی سن دیگو در این باره می گوید:

دستاوردهای ما در پژوهش های دیگر بی سابقه بوده است. ما از طریق اصلاح ژنتیکی یک RNA کدگذاری نشده اجازه ندادیم حتی در صورت قطع درمان هم HIV در سلول های T و «میکروگلیا» عود کند. به عبارت دیگر ما یک درمان بالقوه برای ریشه کنی HIV و ایدز داریم.

این پژوهش بر ژن نوظهوری مبتنی است که ظاهرا تکثیر HIV در سلول های ایمنی از جمله  ماکروفاژها، سلول های T و میکروگلیا را تنظیم می کند.

طارق رعنا علی رغم اشاره به پتانسیل های درمانی این روش تاکید می کند که باید منتظر نتایج استفاده از آن در حیوانات بمانیم. وی گام بعدی محققان را بررسی این مساله می داند که آیا غیرفعال سازی این ژن تنظیم کننده می تواند مخازن ویروسی را در بیماران از بین ببرد یا خیر.

پیش از این تیم تحقیقاتی دیگری به سرپرستی دکتر کامل خلیلی با ترکیب تکنیک کریسپر و یک داروی تجربی جدید موفق به پاکسازی HIV از ژنوم موش ها شده بودند.

منبع:دیجیاتو

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا