پروتکل گردشگری ایران و اتریش امضا شد

 تبادل قوانین مترقی و اسناد در حوزه گردشگری کوهستان و طبیعت گردی، تنظیم اساسنامه و ضوابط پارک‌های ملی و طبعیت گردی، اجرای تورهای آشناسازی برای رسانه ها و فعالان گردشگری اتریش در حوزه کوهستان و طبیعت و تبادل تجربه در حوزه تبلیغات و نظارت مطابق استاندارد اروپا از جمله مفاد این پروتکل همکاری بود.

 

این پروتکل در پایان سفر سه روزه هیات اتریشی به تهران و پس از برگزاری کارگروه مشترک با حضور بخش خصوصی ایران و مقاماتی از وزارت گردشگری دو کشور و در حاشیه سمپوزیوم تخصصی «گردشگری پایدار» امضا شد.

هیاتی که از اتریش به ایران سفر کرده بود، متشکل از معاون وزارت گردشگری و محیط زیست پایدار، یکی از مدیران بخش گردشگری که ریاست این هیات را به عهده داشت و مدیر امور بین‌الملل این وزارتخانه، رییس سابق جامعه هتلداران این کشور که اکنون مشاور توسعه وزارتخانه است، نماینده اتاق بازرگانی اتریش و مدیرانی از دو پارک‌های ملی اتریش بود.

محمدابراهیم لاریجانی ـ مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری ایران ـ که ریاست هیات ایران را نیز به عهده دارد و طرف مقابل اتریش در امضا این پروتکل بود، به ایسنا گفت: پروتکل ایران و اتریش نقشه راهی در راستای تفاهم نامه‌ای است که دولت های دو کشور در سال ۱۳۹۵ امضا کردند. دستور تمام جلسات دو کشور تا کنون منطبق با این نقشه راه بوده است تا روسای جمهور دو کشور در ملاقات‌های آینده گزارش‌هایی از عملکرد کارگروه گردشگری ارائه دهند. خوشبختانه بخش گردشگری دو کشور در کمتر از چهارماه دو کارگروه برگزار کرده و مصوباتی داشته‌اند.

او با یادآوری این که کارگروه قبل در اتریش با موضوع آموزش برگزار شد، درباره موضوعات بحث شده در کارگروه تشکیل شده در ایران، گفت: در این دوره موضوعات طبیعت گردی و گردشگری کوهستان مطرح و ظرفیت های دو کشور معرفی شد. اتریش نقشه اکوتوریسم خود را ارائه کرد و به ارائه تجربیاتش در بخش گردشگری کوهستان پرداخت.

وی با اشاره به ناآگاهی سایر کشورها از ظرفیت ها و استانداردهای ایران در حوزه گردشگری طبیعت، اظهار کرد: قرار شد ایران برای رسانه‌ها و فعالان گردشگری اتریش در زمینه گردشگری کوهستان تور آشناسازی برگزار کند. هزینه های بین المللی این سفر با اتریش خواهد بود اما هزینه‌های داخل ایران را ما تامین می کنیم. طرف اتریشی نیز با توجه به تمایل ایران برای اطلاع از نحوه تبلیغات و نظارت این کشور در حوزه اکوتوریسم، قرار شد ورک‌شاپی را در وین برای فعالان گردشگری ایران برگزار کند تا در محیط عملی نحوه فعالیت سازمان‌های مردمی این کشور آموزش دهند. این ورک شاپ رایگان نخواهد بود اما وزارت توریسم اتریش اعلام کرد تا حد توان سعی می‌کند هزینه‌های آن را کاهش دهد.

او همچنین به معرفی ظرفیت های اسکی در ایران اشاره کرد و گفت: رییس هیات اتریشی معترف شد که در جریان این کارگروه و معرفی توانمتدی ایران در حوزه اکوتوریسم کاملا متقاعد شده ایران نه تنها ظرفیت زیادی در حوزه طبیعت دارد که جایگاه آن نیز ویژه است و اکنون آمادگی دارند تجربیات خود را در زمینه گردشگری کوهستان و اسکی به ایران انتقال دهند.

مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری ایران ادامه داد: اتریش در این سال‌ها قوانین خود را اصلاح کرده و وزارت گردشگری آن با وزارت محیط زیست ادغام و وزارتخانه ای واحد تشکیل شد. اتریش با توجه به جغرافیایی که دارد قوانین جدید و سازگار با طبیعت تنظیم کرده که قرار شد تجربیاتش را در وضع قانون، آیین‌نامه و شیوه‌نامه‌ به ایران انتقال دهد. همچنین در حوزه مدیریت گردشگری کوهستان به لحاظ ایمنی و آموزش و مدیریت پارک‌های ملی قرار شد اساسنامه‌ها، شیوه‌نامه ها، ضوابط و ساختار اجرایی مدیریت را به ایران ارائه دهند و حتی اگر لازم شد ورک شاپی در این زمینه برای فعالان ایرانی در کشورمان برگزار شود.

وی افزود: توافق‌هایی شد تا با همکاری اتریش، ایران در پروژه های پژوهشی و فرهنگی از جوایز اتحادیه اروپا بهره مند شود. اتریش پذیرفت در این پروژه‌ها پارتنر ایران شود و جایزه این پروژه‌ها نیز در کشور ما هزینه شود. البته این مطالبه با سایر کشورهای اروپایی نیز مطرح می شود.

او ادامه داد: در جریان کارگروه سوم، مصوبات دور قبل که درباره همکاری های آموزشی موسسه آموزشی IMC با دانشگاه های ایران بود، مرور شد. مشکلاتی در روند اجرای برنامه های مشارکتی آموزشی وجود دارد که طرف اتریشی قول داد بزودی آن ها را برطرف کند.

لاریجانی گفت: قرار شد کارگروه چهارم در سال ۲۰۲۰ به میزبانی اتریش با موضوعاتی چون میراث فرهنگی و گردشگری و استانداردسازی مراکز اقامتی و دفاتر خدمات مسافرتی و نحوه نظارت بر تاسیسات گردشگری برگزار شود.

مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری، تداوم این جلسات و انتقال تجربیات را با اهمیت دانست و افزود: اتریشی‌ها هم به شدت با جوامع محلی و حتی محیط زیست مشکل داشتند و قبل از این‌که با محیط زیست ادغام شوند، با سازمان مربوط آن مشکل داشتند، ولی قانون و شیوه‌نامه هایی تنظیم کردند که چاره ساز بوده است.

اطلاع و انتقال همین تجربه‌ها با توجه به مشکلات مشابهی که در ایران داریم و رسیدن به راه کار، موثرترین اتفاقی است که در جریان این تعاملات رخ می‌دهد. کمترین دستاورد این کمیته ها و کارگروه های مشترک نیز این است که تفکر سایر کشورها درباره ایران اصلاح می‌شود. بیشتر آن ها فکر می کنند گردشگری ما چند دهه عقب است و استاندارد ندارد.

لاریجانی نتیجه این دوره از کارگروه مشترک ایران و اتریش را موفق دانست و با اشاره به هماهنگی ها و همکاری‌های این کشور، گفت: اتریش همیشه روابط خوبی با ایران داشته است؛ بیش از ۱۵۰ سال در کشورمان سفارتخانه داشته و روابط غیررسمی آن در حدود ۵۰۰ سال قدمت دارد و نزدیکی های فرهنگی بین دو ملت وجود دارد و اعتمادی بین دو کشور شکل گرفته که با این نشست‌ها بیشترخواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا