مورچه‌ای که بوی پنیر می‌دهد ‌

دکتر کلینک پنیک و آدرینا اسمیت بر این باور بودند که مورچه Tapinoma sessile بوی پنیر آبی می‌دهد و این ادعا را با انجام آزمایشاتی اثبات کردند.

مورچه‌ها با بو ارتباط دارند، بنابراین به نظر می‌رسد شناسایی آنها از این طریق نسبتاً عملی باشد. در حالی که حس بویایی انسان‌ها به مراتب ضعیف‌تر است، اغلب مردم- 80 درصد از 53 وبسایت مورد بررسی در تحقیق BugFest در سال 2013- اتفاق نظر داشتند که مورچه‌های متعفن خانگی بوی نارگیل فاسد می‌دهند.

گامی که دکتر پنیک از ایالت کارولینای شمالی برای اولین بار یکی از این مورچه‌های خانگی را له کرد تنها بوی پنیر را حس کرد. وی در این مورد گفت: مثل این بود که به من دروغ گفته باشند و انگار این مورچه نبود بلکه نارگیل بود.

اکثریت 143 شرکت‌کننده در تحقیق باگفست سال 2013 با نظر دکتر پنیک موافق بودند. بنابراین وی تصمیم گرفت تا با همراهی آدرینا اسمیت از دانشگاه ایلینوی، کسی که در مورد ارتباط شیمیایی در اجتماع حشرات کار می‌کرد، تحقیقی را در این‌باره آغاز کند.

به منظور تجزیه و تحلیل ترکیباتی که بوی مورچه‌های خانگی متعفن از آن نشات می‌گیرد، این تیم دو نفره با استفاده از یک فیبر مخصوص داخل یک ظرف حاوی مورچه‌های کارگر زنده، بوی آنها را جذب کردند. آنها همین کار را با ظرفی حاوی پنیر و نارگیل نیز انجام دادند. سپس با بهره‌وری از یک فناوری تشخیص جایگزین معروف به طیف سنجی گازیتوانستند مواد شیمیایی که جذب فیبر شده را تجزیه و تحلیل کنند.

به گزارش ایسنا،ترکیب اصلی بوی این گونه مورچه‌ها، دقیقا همان مواد شیمیایی است که در بوی پنیر با نام متیل کتنز یافت شده است. در نارگیل تازه و روغن نارگیل از این ماده به هیچ‌وجه پیدا نکردند. پس آنها نتیجه گرفتند که باید آزمایش‌ها را با نارگیلی که حداقل سه روز مانده تکرار کنند. در آن زمان بوی نارگیل پوشیده شده با کپک پنیسلیم بسیار تند و تیزتر بود و مطمئنا این بوی تند حاوی همان ترکیب متیل کتونز است.

آنها در نهایت دریافتند مورچه‌های خانگی متعفن بویی همانند بوی پنیر و نارگیل فاسد دارند.

این پژوهش در مجله American Entomologist منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا