موضوعات تخصصی در حوزه زنان حمایت نمی شود

از اهم ماموریت ها و برنامه های این واحد، تولید علم و به کارگیری دانش و فناوری و توانمندسازی بانوان در ابعاد مختلف است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)، در گفتگو با سیناپرس درباره فعالیت های این نهاد گفت: این واحد طی چندین دهه، با توسعه فعالیت های خود در حوزه های مختلف فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، اشتغال و کارآفرینی به ویژه در زمینه زنان و خانواده، فعالیت های ارزشمندی را در سطوح دانشگاه و جامعه داشته است.

دکتر سکینه مفتاح در ادامه افزود: فعالیت های این واحد از بدو شکل گیری در حوزه فرهنگی آغاز شد و متناسب با نیاز دانشگاه و کشور، فعالیت های پژوهشی نیز در این واحد با همکاری اساتید دانشگاه شکل گرفت.

وی افزود: در دهه 70 اولین دوره آموزش های آزاد کوتاه مدت به منظور ارتقاء توانمندی های علمی و مهارتی دانشجویان در سطح دانشگاه برگزار شد و در حال حاضر نیز پس از سالها تجربه موفق، این آموزش ها با برگزاری دوره های تخصصی کوتاه مدت برای دانشجویان دانشگاه، پرسنل و مدیران ارشد و میانی سازمان ها و دستگاه های اجرایی و آحاد جامعه توسعه یافته است.

مفتاح تصریح کرد: این واحد درصدد است با تعامل و همکاری بیشتر با دیگر واحدها، پژوهشکده ها و پژوهشگاه های جهاددانشگاهی، خدمات گسترده تری را در سطوح مختلف ارایه کند.

وی در رابطه با دوره های بلندمدت این واحد نیز گفت: از سال 87 با تاسیس مرکز علمی کاربردی تهران با رویکرد تک جنسیتی (ویژه خواهران) و با پذیرش 110 دانشجو به صورت پودمانی در مقطع کاردانی در دو رشته تکنولوژی آموزشی، تربیت مربی مراکز پیش از دبستان آغاز به فعالیت کرد.

مفتاح عنوان کرد: در حال حاضر در دوره های کاردانی و کارشناسی رشته های حسابداری و حسابرسی، طراحی لباس، تربیت مربی پیش دبستانی، حقوق، تکنولوژی آموزشی و کامپیوتر دانشجو می پذیرد.

وی درباره فعالیت های پژوهشی این واحد گفت: فعالیت پژوهشی و خدمات تخصصی ما بیشتر معطوف به حوزه های اجتماعی، روانشناسی، محیط زیست و اکولوژی صنعتی و شهری، طراحی و هنر، کامپیوتر و فناوری اطلاعات است. در این راستا بنا به نیاز سازمان ها و دستگاه های اجرایی با انعقاد تفاهم نامه ها و قراردادهای متعدد عملکرد نسبتا خوبی داشته است.

مفتاح تصریح کرد: این واحد در راستای فعالیت های پژوهشی و بر مبنای طرح «نیازسنجی و اولویت بندی موضوعات پژوهشی حوزه زنان و خانواده»، با تاسیس گروه پژوهشی «سلامت اجتماعی زنان و خانواده»، از سال 93 محور اصلی فعالیت های حوزه علوم اجتماعی را بر این موضوع متمرکز کرده است.

وی با اشاره به فعالیت های کلینیک مشاوره و خدمات روانشناسی این نهاد گفت: این کلینیک در سال 93 تاسیس و با ارایه خدمات مشاوره ای و روانشناسی و با برگزاری کارگاه های تخصصی، سمینارها، نشست ها و همایش های تخصصی، در راستای کاهش آسیب ها و ارتقاء سلامت روان در سطوح مختلف آحاد جامعه فعالیت می کند.

مفتاح افزود: گروه پژوهشی اکولوژی صنعتی و شهری نیز از زمستان سال 97 بیشترین فعالیت خود را بر معضلات زیست محیطی از جمله همزیستی صنعتی، اکوپارک صنعتی و حل مشکلات مربوط به پساب ها و پسماندها به ویژه در شهرک های صنعتی متمرکز کرده است.

توجه به اشتغال و کارآفرینی بانوان

رییس جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س) با بیان اینکه فعالیت های حوزه اشتغال و کارآفرینی از دهه 80 با تلاش این واحد شکل گرفت و تا کنون تداوم داشته، گفت: برگزاری نشست های تخصصی و رویدادهای استارتاپی، برگزاری دوره های تسهیلگری و کارگاه های توانمندسازی جوامع محلی و الگوی اجرای نوین طرح مشاغل خانگی ویژه زنان سرپرست خانوار از فعالیت های شاخص این حوزه است.

وی درباره چالش های موجود در حوزه زنان گفت: این واحد به دلیل تعدد واحدها، سازمان ها، پژوهشگاه ها، پژوهشکده ها و مراکز در سطح تهران، همانند دیگر واحدهای استانی امکان ورود به بسیاری از فعالیت های با قابلیت الگو برداری و به کارگیری تجارب ارزنده دیگر همکاران را ندارد و همین موضوع پیشرفت های این مرکز را با چالش هایی مواجه کرده است.

مفتاح با اشاره به اینکه از این واحد جهاددانشگاهی برای پرداختن به موضوعات تخصصی در حوزه زنان حمایت جدی نمی شود، گفت: واحد الزهرا(س) دارای پتانسیل، ظرفیت و  نقاط قوت زیادی است و به همین دلیل هم میزان همراهی و حمایت های مادی و معنوی بیشتری را از همکاران، مسئولان و دست اندرکاران فعال در این حوزه انتظار داریم.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا