سیاره‌ای بزرگ شبیه مشتری کشف شد

ستاره شناسان روز ۲۶ سپتامبر (چهارم مهر) از کشف این سیاره مشتری مانند – که تصور می‌کردند نباید وجود داشته باشد – به دور ستاره‌ای می چرخد که جرم آن تنها ۱۲ درصد خورشید است، خبر دادند.

ویژگی های این منظومه تمام دانش انسان درباره سیارات را به چالش کشیده است.

در این منظومه یک سیاره بسیار بزرگ و شبیه مشتری دور یک ستاره قرمز کوتوله دور می زند. این در حالی است که به طور کلی ستاره ها بسیار بزرگتر  از سیاراتی هستند که دور آنها می چرخند. اما در نمونه رصد شده اندازه ستاره و سیاره ای که دور آن می چرخد تفاوت چندانی ندارد.

ستاره مذکور GJ۳۵۱۲ نام دارد و  جرم آن حدود ۱۲ درصد خورشید است اما حجم سیاره ای که دور آن می چرخد، حدود نصف مشتری است.

«خوان کارلو مورالس» نویسنده ارشد این پژوهش از انستیتو «مطالعات فضایی کاتالونیا» در اسپانیا این کشف را شگفت انگیز می خواند و می گوید: مطابق الگوهای تئوری، ستاره‌هایی با حجم کم میزبان سیاراتی کوچک مانند زمین یا نپتون هستند. اما در این نمونه ما متوجه شدیم که یک سیاره بزرگ گازی مشابه مشتری دور یک ستاره بسیار کوچکتر می چرخد.

سیاره این منظومه نیز مانند مشتری از گاز تشکیل شده و با کمک تلسکوپی در رصدخانه «کالار آلتو» واقع در اسپانیا رصد شده است. مدار این سیاره دور ستاره سرخ کوتوله بیضی شکل است و ۲۰۴ روز طول می کشد.

«گرگ لاوللین» ستاره شناس دانشگاه ییل در آمریکا ​​که در تحقیقات حاضر شرکت نکرده است، گفت: بیش از ۴۰۰۰ به اصطلاح "سیاره فراخورشیدی" در سیستم های ستاره ای خارج از منظومه شمسی کشف شده است.