فیلم می تواند بخشی از یک فرآیند علمی باشد

فیلم ابزاری قدرتمند است می تواند شرکت کنندگان در یک تحقیق را به خود جذب کند و اگر به طور هدفمند استفاده شود می تواند بخشی از فرآیند علمی باشد. دانشگاه پیتسبرگ برای مطالعه کاربرد فیلم در تحقیقات علمی، نخستین تحقیقات را در حوزه سلامت عمومی انجام داده است.

«سارا باومان» محقق بهداشت عمومی در پیتسبرگ می گوید: استفاده از فیلم با قابلیت ایجاد تفاوت هایی ظریف در نظرات و احساسات شرکت کنندگان در تحقیق و ایجاد فضایی که اغلب فراتر از کارکرد روش های سنتی مانند پرسشنامه های چند گزینه ای است می تواند بعد قدرتمندی به تحقیقات بهداشت عمومی ببخشد. اما تحقیق ما همچنین چالش های مهم اخلاقی و کاربردی را هم مد نظر قرار داده است.

«سارا باومان» محقق بهداشت عمومی در پیتسبرگ می گوید: استفاده از فیلم با قابلیت ایجاد تفاوت هایی ظریف در نظرات و احساسات شرکت کنندگان در تحقیق و ایجاد فضایی که اغلب فراتر از کارکرد روش های سنتی مانند پرسشنامه های چند گزینه ای است می تواند بعد قدرتمندی به تحقیقات بهداشت عمومی ببخشد. اما تحقیق ما همچنین چالش های مهم اخلاقی و کاربردی را هم مد نظر قرار داده است.

باومن و همکارش «جسیکا بروک» استاد دانشکده علوم رفتاری و اجتماعی در دانشگاه پیتسبرگ سالهاست که از طریق روش ابداعی خود به نام «فیلم سازی گروهی» از فیلم در تحقیقات خود استفاده می کنند. آنها در این روش از فیلم سازی برای درگیر کردن شرکت کنندگان در تمام مراحل تحقیق، استفاده می کنند. شرکت کنندگان در تحقیق با همکاری محققان در ساخت فیلم های کوتاه مربوط به سوالات تحقیق مشارکت می کنند؛ آنها این فیلم ها را با همکاری محققان تحلیل می کنند و سپس به صورت یک تیم برای ارزیابی بهترین راه برای به اشتراک گذاشتن یافته های خود همکاری می کنند.

این محققان برای درک بهتر استفاده از فیلم در تحقیقات بهداشت عمومی، 20 پژوهش علمی در زمینه سلامت عمومی را شناسایی و بررسی کردند وبا استفاده از فیلم های  مربوط به موضوعات این تحقیقات، به توصیف چالش ها و فرصت ها پرداختند. بیشترین موضوع در این تحقیقات مربوط به سلامت بزرگسالان بود که 40 درصد از این تحقیقات را شامل می شد؛ پس از آن سلامت روانی، تاثیر محیط و همسایگان بر سلامت، آسم و سلامت مهاجران و پناهجویان موضوعات دیگر بودند.مزایای استفاده از فیلم در تحقیقات مربوط به بهداشت عمومی عبارت بودند از:

•          به دست آوردن توصیفات دقیق و منحصر به فرد از رفتار، تعاملات و محیط

•          به دست آوردن دیدگاه ها و رفتارهای فرهنگی از دیدگاه افراد مربوط به آن فرهنگ ها

•          افزایش سطح راحتی شرکت کنندگان از طریق ارائه اطلاعات به صورت چند رسانه ای به جای استفاده صرف از اطلاعات متنی و عددی

•          توانمند ساختن شرکت کنندگان در بیان عواطف و افکار خود به روشی که برای آنها راحت تر بود

•          انتشار نتایج تحقیق از طریق ویدئو برای انجام آسانتر تغییرات

از سوی دیگراستفاده از فیلم در تحقیقات در حوزه بهداشت عمومی با چالش هایی نیز روبروست که عبارتند از:

•          تعیین میزان سطح رازداری و حفاظت از آن در اطلاعات شرکت کنندگان

•          تعیین شرکت کنندگانی که واقعا می خواهند در تولید فیلم نقش داشته باشند

•          اعتراف به اینکه شرکت کنندگان ممکن است جلوی دوربین، خود را اجتماعی تر از آنچه واقعا هستند نشان دهند.

•          تحلیل محتوای فیلم ممکن است وقت گیر و هزینه بر باشد.

•          تهیه و استفاده از تجهیزات فیلم برداری ممکن است برای محققان و شرکت کنندگان یک محدودیت باشد مثلا در یک تحقیق که افراد جذامی در آن شرکت داشتند این افراد نمی توانستند به راحتی با دست های خود با دوربین کار کنند.

بروک می گوید: این موضوعات به طور معمول لاینحل نیستند و یافته های ما می تواند راهنمایی برای استفاده از فیلم در تحقیقات مربوط به بهداشت عمومی باشد که طبیعتا مشارکت و یافتن راه حل هایی برای این مشکلات را تسریع می کند.

وی افزود: استفاده از فیلم در تحقیقات، پدیده تازه ای نیست؛ پیش از این در مطالعات جامعه شناسی، آموزش، جرم شناسی و روان شناسی از فیلم استفاده شده است. ما می خواهیم خلاقیت به خرج دهیم و آن را برای تحقیقات در زمینه سلامت عمومی به کار بگیریم.

نتایج این تحقیق در مجله Qualitative Health Research به چاپ رسیده است.

 

مترجم: محسن حدادی

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا