دوری از سرطان با رنگ طبیعی غذاها

دکتر دیوید هبر، موسس مرکز تغذیه انسانی در دانشگاه کالیفرنیا و نویسنده کتاب "رژیم غذایی شما چه رنگی است؟" در این باره می‏‌گوید: انواع ترکیبات گیاهی و آنتی‌‏اکسیدان‏‌هایی که از رژیم‏‌های غذایی رنگارنگ و طبیعی دریافت می‏‌کنید، ابزار مهمی برای جلوگیری از ابتلا به سرطان هستند.

وی تاکید می‏‌کند که شما باید روزانه حداقل یک وعده میوه یا سبزی را از پنج گروه رنگی غذاها، خریداری و میل کنید.

خوراکی‏‌های قرمز رنگ دارای لیکوپن هستند. آنتی‏‌اکسیدانی که خطر ابتلا به سرطان پروستات، ریه و معده را کاهش می‌‏دهد. فراموش نکنید که گوجه فرنگی پخته شده و هندوانه دارای بیشترین میزان لیکوپن هستند.

اما آلفا کاروتن و بتاکاروتن موجود در میوه‏‌ها و سبزیجاتِ نارنجی را نیز نباید فراموش کرد. آلفا و بتاکاروتن‌‏ها، کاروتنوئیدهایی هستند که از سلول‌‏های بدن در برابر آسیب‌ ‏های رادیکال‌‏ های آزاد محافظت و از ابتلا به سرطان ریه جلوگیری می‌کنند. سیب زمینی شیرین، هویج، انبه، کدو تنبل بهترین انتخاب‌‏ها در این گروه می‏‌توانند باشند.

در این میان، لوتئین، زیگزانتین، کاروتنوئیدهایی هستند که از سلامت چشم‏‌ها مراقبت می‌کنند و خطر ابتلا به سرطان‌‏های پوست، سینه و روده را کاهش می‌‏دهند. این کاروتنوئیدها در میوه‏‌ها و سبزیجات زرد/سبز مانند آووکادو، فلفل سبز یا زرد، ذرت، سبزی خردل، کیوی، لوبیا سبز و کدو سبز یافت می‌‏شوند.

علاوه بر این، سولفورافان موجود در سبزیجات سبز مانند کلم بروکلی، کلم بروکسل، گل کلم و … نه تنها منجر به بهبود سلامت قلب می‌‏شود، بلکه خطر ابتلا به سرطان کبد را نیز کاهش می‏‌دهد و رشد اولیه تومور در کبد را مهار می‌‏کند.

به گزارش ایسنا به نقل از دویچه وله، در نهایت نیز رنگ بنفش است. آنتو سیانین‏‌ های موجود در سبزیجات بنفش مانند زغال اخته، گیلاس، بادمجان، انگور قرمز و … از اتصال سلول‌‏های سرطان‌زا به DNA، جلوگیری می‌کنند و خطر ابتلا به برخی سرطان‌‏های گوارشی را کاهش می‌‏دهند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا