طرفداران فیلترینگ از سرویس‌های بومی استفاده نمی‌کنند

«گفت و گوی داغ» یکی از بخش های رویداد فیناپ است که با حضور رئیس سازمان فناوری ایران انجام شد، امیرناظمی در این بخش درباره قوانین انحصار اظهار داشت: در گذشته که مفاهیم بازار آزاد شکل نگرفته بود، دولت‌ها در نقش تیم بودند و یک طرف بازی دست آنها بود. سالها بعد نقش دولت ها به داور تبدیل می شود. این که شرایط را برای بازی تیم ها تسهیل کند. این اولین مرتبه ای است که دولت ها در نقش ناظر وارد میدان کسب و کار می شوند

ناظمی افزود: استارتاپ‌ها معمولا می گویند دولت به ما کاری نداشته باشد، اما این گزاره اشتباه است. اگر دولت قوانین ضد انحصار نگذارد که نمی تواند به کسب و کارها کمک کند. الان زمانی نیست که دولت صرفا نقش داور را داشته باشد بلکه باید با برداشتن موانع، زمینه را برای رقابت باز کند. در کنار این ان جی او ها باید در کنار دولت نقش خود را ایفا کنند.

معاون وزیر ارتباطات افزود: زمانی که به عنوان فرد دولتی روی صندلی می نشینی مردم نگاه خوبی به این افراد ندارند، در برخی موارد هم درست است اما باید این روش از یک جایی درست شود. ما در مقابل برخی مسائل کم طاقت هستیم، در این باره هم گاهی حق داریم اما باید به فکر توسعه نیز باشیم. قوانین ما درباره مسائل های تک درست نیست، باید این را بپذیریم و برای آن نقشه راه طراحی کنیم.

برخی از مردم و دولت از فناوری ترس دارند. فکر می کنند با عدم قطعیت رو به رو می شوند و همین مساله منجر به ترس شان می شود. اما باید با این ترس رو برو شد و برایش راهکار در نظر گرفت.

او درباره تاکسی های اینترنتی و مشکلاتی که در حوزه پرداخت عوارض شهری دارند گفت: کمیته ای برای توافق طرفین تشکیل شد، ما و معاونت علمی ریاست جمهوری مدافع کسب و کارهای نوآور بودیم. تلاش این بود که  به یک نقطه تعادل برسیم. در نامه ای که ارسال شد سه محور داشتیم. اول این که مانع فعالیت تاکسیرانی به عنوان ناظر شویم؟ دوم این که آیا تاکسی های اینترنتی که از خدمات شهرداری استفاده می کنند باید عوارض بدهند؟ بخش سوم مربوط به راننده بود. این که راننده چطور باید ماشین خود را در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل، تعویض کنند؟

در مورد اول به توافق رسیدیم که ناظر بی طرفی در این حوزه و ترجیحا خارج از بخش دولتی باشد. در مورد دوم به این نتیجه رسیدیم که 1.5 درصد از درآمد صرف مسائل مربوط به شهر شود. در مورد سوم هم تصمیم بر آن است که اگر قرار است یارانه و هزینه ای پرداخت شود، آن را مستقیم به رانندگان بدهند.

ناظمی درباره فیلترینگ سایت هایی مانند توئیتر و یوتیوب گفت: آیا یک شبه می توان کاری انجام داد یا نه؟ روزی که مهندس جهرمی وزیر شد اولین موضوع مورد سوال ما این بود که چرا کمیته تعیین مصادق تشکیل نمی شود؟ چرا از سال 90 به بعد چنین چیزی تشکیل نشده؟ از ماه قبل دوباره جلسات شروع شد و سومین جلسه را هم پشت سر گذاشتیم. دومین مساله این بود که ما در فیلترینگ چند دسته داشتیم. دسته اول فیلترینگ هایی بود که از سوی دولت انجام شده است. مصوبه ای از هیات دولت گرفتیم که دولتی ها نمی توانند از استارتاپ ها شکایت کنند. این مصوبه ابتدا محرمانه بود و کسی به آن گوش نمی داد اما یک سال طول کشید که مصوبه به شکل غیرمحرمانه درآمد، به همین واسطه کمیته ای تشکیل شد و بازیگران مختلفی به این کمیته اضافه شد و اکنون کمترین میزان مسدودی مربوط به شکایت های دولتی است.

وی اشاره کرد: معضلی که اکنون داریم پلتفرم ها و سایت های خارجی هستند. در حال حاضر با تشکیل کمیته تعیین مصادیق مجرمانه می‌توان امیدوار بود که مزایا و معایب مورد بررسی قرار گیرد.صراحتا من هم عاشق این هستم که پلتفرم ایرانی قوی‌تر از توئیتر و شبکه اجتماعی بهتر از تلگرام وجود داشته باشد تا در آن فعالیت کنیم اما الان که نداریم راه حل رسیدن به این مطلوب این نیست که جلوی رقبا را بگیریم، این راه حل ناکارآمد است.

رئیس سازمان فناوری خاطرنشان کرد: ما توانستیم بدون فیلتر کردن اپلیکیشن ویز، شرایطی ایجاد شود که مسیریاب های ایرانی حتی از ویز هم کاربران بیشتری را جذب کنند. آن هم به دلیل قابلیت هایی است که در آن ها ایفا می شود. کسانی که به فیلترینگ علاقه دارند خودشان هم سرویس های شان را به پیام رسان های داخلی منتقل نمی کنند. مثلا کارت سوخت را روی همین پیام رسان ها ارائه کنند. این باعث شکل نگرفتن پیام رسان های داخلی می شود.

وی گفت: در کنار این مساله سرمایه اجتماعی پایین می آید و مردم اعتمادشان را به اجزای دولت از دست می دهند. با این کار مردم را به نصب فیلترشکن تشویق می کنید که این مساله منجر به تحمیل هزینه به کاربران می شود چرا که ترافیک بین المللی با ترافیک داخلی متفاوت است. اگر تمام ما ایده آل مان این است که تولیدات بومی مانند پیام رسان و مسیریاب پا بگیرد، باید بدانیم راه حل آن فیلتر کردن نیست.

او تاکید کر: فیلترینگ به ذاته مشکل ندارد، در دنیا  نیز اتفاق می افتد و راه حل هایی برای آن وجود دارد اما رفتار ما در مقابل فیلترینگ رفتار منصفانه ای نیست. این منصفانه نبودن به میزان عدم رضایت عمومی از فیلتر بودن شبکه های اجتماعی برمی گردد.

منبع: ایرنا

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا