کدام خانواده‌ها باید ذخیره‌سازی خون بند ناف انجام دهند؟

خون بند ناف با توجه به دارا بودن سلول های بنیادی هم توان می تواند به درمان بسیاری از بیماری های صعب العلاج مانند تالاسمی، فلج مغزی، آنمی های شدید و… کمک کند.
وی اظهار کرد: خوشبختانه شاهد تطابق نمونه‌ی خون بند ناف کودک تازه متولد شده از لحاظ ژنتیکی با خواهر و برادر بوده و در سطح کشور بیشتر پیوندها با موفقیت انجام‌ شده است. از مزیت‌های خون بند ناف این که هر فردی با تطابق  ژنتیکی می‌تواند از نمونه مناسب استفاده کند.
این کارشناس علوم آزمایشگاهی با اشاره به موانع موجود برای انجام ذخیره سازی افزود: برخی موارد منع قرارداد شامل خالکوبی، تاتو، برخی تزریق ها، منع اهدا خون در یک بازه زمانی یک ساله، مادر مبتلا به تالاسمی و… هستند که اینها نیز مستلزم اطلاع رسانی است.
پرویزی با بیان اینکه انتظار داریم در شهرستان ها بیش از این استقبال شود، افزود: در موضوع فرهنگ سازی متولیان بهداشت و درمان می توانند کمک زیادی داشته باشند. استفاده از بانک اطلاعاتی مراکز بهداشت برای ارتباط مستقیم با جامعه هدف، خانواده ها و زنان باردار نیز کمک زیادی به معرفی این ظرفیت خواهد کرد.
مسئول مرکز سلول‌های بنیادی استان بوشهر عنوان کرد: خانواده ها در هفته 36 بارداری با مراجعه به دفتر سلول های بنیادی به آدرس بوشهر، خیابان سنگی، روبروی انتقال خون و یا مراجعه به سایت RSCT.IR می توانند جهت ثبت نام اقدام نمایند. نمونه‌ها پس از خونگیری در دمای منفی 196 درجه نگهداری و ذخیره‌سازی می‌شود و به مدت طولانی که بین 20 تا 25 سال است قابلیت نگهداری دارد.
وی بیان کرد: گرفتن بند خون ناف در یک شرایط کاملا استریل در بیمارستان ها و توسط مامای متخصص انجام می شود و سلولها در آزمایشگاه تخصصی-ژنتیکی جداسازی و با شناسایی HLA هر فرد نمونه موردنظر ذخیره می شود.
جواد پرویزی اظهار کرد: هزینه اولیه برای استفاده از خون بند ناف 3 میلیون تومان و هزینه شارژ سالیانه آن برای نگهداری 160 هزار تومان است. در حالی که اگر خانواده ای بخواهد برای پیوند سلول های بنیادی از بانک خون آزاد استفاده نماید باید هزینه ای بالغ بر 150 میلیون تومان پرداخت نماید.
مسئول بانک سلول های بنیادی خون بند ناف استان بوشهر یادآور شد: این مبلغ مشمول پرداخت تسهیلات ویژه و پذیرش چک برای متقاضیان است که برای سهولت کار و دسترسی بهتر خانواده ها و همچنین رفع دغدغه های مالی انجام شده است.

منبع: ایسنا

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا