حفاظت از مناطق کوهستانی با اعمال قوانین

سمپوزیوم بین المللی گردشگری پایدار با محوریت طبیعت گردی و همچنین نمایشگاه جانبی این سمپوزیوم که از روز گذشته با حضور تعداد کثیری از شرکت ‌ها و موسسات داخلی و خارجی برپا شده بود، امروز ظهر با حضور جمعی از مسوولان و کارشناسان حوزه گردشگری ایران و اتریش در دانشگاه علم و فرهنگ به کار خود خاتمه داد.

در دومین روز این سمپوزیوم دو کارگاه تخصصی برپا شد. تیمور موزر در کارگاه تخصصی« طراحی و مدلسازی مسیرهای کوهنوردی» با اشاره به مساله اشباع بیش از حد کوهستان ها توسط کوهنوردان گفت: در حال حاضر کشور اتریش و بسیاری از کشورها برای گردشگری کوهستان ها و کنترل کوهنوردان اقدامات اساسی انجام داده اند که از جمله آنها می توان به ممنوعیت چادر زدن یا ایجاد کمپ در کوهستان ها اشاره کرد. هم اکنون کوهنوردان تنها در برخی از مناطق اجازه چادر زدن یا ایجاد کمپ را دارند. کشور اتریش برای کنترل بهتر کوهنوردان و دفع بهتر زباله ها و فضولات انسانی، با محدودیت ایجاد کمپ ها، به سمت ایجاد پناهگاه های استاندارد گام برداشته است. لذا ضرورت دارد تمامی کشورها برای رفع این مشکل قوانینی برای کنترل بهتر جمعیت و مسایل محیط زیستی وضع کنند.

وی افزود: البته پیش از این در کشور اتریش نیز چنین مشکلاتی وجود داشت. مثلا در کوهستان مونتا، تعداد جمعیت کوهنوردان خیلی زیاد بود اما دولت اتریش با وضع قانون، تعداد کوهنوردان را برای صعود به این کوه کنترل کرد.

وی اظهارداشت: عموما همه کوه ها شامل این قانون نمی شوند. دولت تنها این قانون را می تواند برای مناطق حفاظت شده و طبیعی اعمال کند. از سوی دیگر برای ایجاد این پناهگاه ها نیاز به تعامل بیشتر بخش خصوصی با دولت ها یا نهادهای محلی است. یک استان ها یا شهر و روستا می تواند با هماهنگی بخش خصوصی این قوانین را اجرایی کند. البته وضع چنین قوانینی با روحیه کوهنوردان سازگار نیست.

به گفته وی، در بحث گردشگری، هتل ها می توانند با همکاری شهرداری، به روی تبلیغات و جاذبه های گردشگری سایر قله ها نیز در تمامی فصول تمرکز کنند. این امر میزان درآمدزایی آنها را افزایش می دهد.  

وی خاطرنشان کرد: نیروی ماهر و آموزش دیده این حوزه نیز می توانند با رصد گردشگران و کوهنوردان نقش موثری در پیشگیری از تخریب مناطق حفاظت شده و پارک های ملی داشته باشند. در بعضی مواقع  حتی آنان می توانند با کمک پلیس این قوانین را اعمال کنند.

وی بیان کرد: همچنین ارتقای آموزش های همگانی به شهروندان نیز در این امر نقش زیادی دارد. زمانی که شهروندان آموزش های لازم را ببیند و به قوانین احترام بگذارند، در دراز مدت این امر می تواند به حفاظت محیط زیست کوهستان ها کمک کند.

ارنست سیلوستر دالنینگ نیز در این کارگاه تخصصی درباره مشکلات کوهنوردان برای صعود به قله دماوند گفت: در حال حاضر کوه دماوند به نقطه انفجار برای صعود کوهنوردان نرسیده اما همچنان همراه با مشکلاتی است. به عنوان مثال می توان با ایجاد پناهگاه های استاندارد، تعداد کوهنوردان را کنترل کرد. هم اکنون در جبهه جنوبی اجازه زدن کمپ به تمامی کوهنوردان داده می شود. مساله دیگر نیز مربوط به دفع زباله و فضولات انسانی است. هم اکنون تعداد سرویس های بهداشتی این منطقه هم برای استفاده کوهنوردان کم است. از سوی دیگر سیستم تغذیه ای آن نیز مناسب نیست و به علت استفاده و بسته بندی وسایل با پلاستیک، تبدیل به منبعی برای آلودگی ها شده است.

همچنین در حاشیه برپایی این کارگاه، امروز صبح سفیر بنگلادش از غرفه های حاضر در این نمایشگاه بین المللی بازدید کرد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا