شناسایی سرطان لوزالمعده با آزمایش ادرار

مبدع این آزمایش ادرار با بیان این که ۱۰ سال بر روی این پژوهش کار کرده است، می‌گوید: «اگر بتوانیم سرطان لوزالمعده را وقتی هنوز قابل جراحی است، تومورها کوچک هستند و به دیگر اندام‌ها سرایت نکرده‌اند، تشخیص دهیم؛ شاهد تاثیر قابل توجهی بر شانس بقای بیمار خواهیم بود. از بین بردن تومورهایی که ۱ سانتی‌متر یا کوچکتر هستند، شانس بقای ۵ ساله بیمار را تا حدود ۶۰ درصد افزایش می‌دهد.»

این آزمایش با اندازه‌گیری میزان سه پروتئین خاص در ادرار که توسط این محقق به عنوان نشانگرهای زیستی سرطان لوزالمعده در مراحل اولیه شناسایی شده‌اند، کار می‌کند.

در صورت تایید دقت این آزمایش ساده که توسط تاتیانا کرنوگوراک-جورسویک از موسسه سرطان بارتس دانشگاه کویین مری لندن ابداع شده است، یک آزمایش ادرار استاندارد برای کمک به تشخیص پزشکان، ابداع خواهد شد.

سرطان لوزالمعده سالانه بین نزدیک به ۱۰ هزار نفر در انگلستان تشخیص داده می‌شود، اما تنها ۵ نفر از هر ۱۰۰ بیمار به مدت ۵ سال یا بیشتر پس از تشخیص بیماری زنده می‌مانند.

این پایین‌ترین نرخ بقا در بین هر سرطان رایج دیگری است و عمدتا به تشخیص دیرهنگام باز می‌گردد. در بیش از ۸۵ درصد از بیماران، سرطان لوزالمعده آنقدر دیر تشخیص داده می‌شود که دیگر برای انجام عمل جراحی دیر شده و به این ترتیب گزینه‌های درمانی این افراد محدود می‌شود.

سرطان لوزالمعده زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های درون غده لوزالمعده که پشت معده قرار دارد، به صورت خارج از کنترلی شروع به تکثیر کرده و یک توده تشکیل می‌دهند. این سلول‌های سرطانی امکان حمله به دیگر بخش‌های بدن را نیز دارند.