ربات‌ها جایگزین فضانوردان می‌شوند

اولگ اسکریپوچکا (Oleg Skripochka)، فضانورد سازمان فضایی روسیه در کنفرانس خبری که پیش از آغاز مأموریت فضایی وی به ایستگاه بین‌المللی فضایی برگزارشده بود؛ اعلام کرد: «ما آمادگی خوشامدگویی به هر عضو جدیدی در ایستگاه بین‌المللی فضایی را داریم. هر عضوی که دارای قابلیت‌های فنی و مهارت‌های لازم برای حضور در فضا باشد. اگر روبات‌ها می‌توانند این کار را به‌عنوان خدمه ایستگاه بین‌المللی فضایی انجام دهند، چرا نباید این اتفاق بیفتد؟»

انسان‌ها و ربات‌ها باید در مأموریت‌های فضایی با یکدیگر همکاری کنند. از روبات‌ها باید درجایی استفاده شود که فعالیت‌های انسانی امکان‌پذیر نبوده و خطرات بزرگی را به همراه دارد، درحالی‌که در صورت نیاز به استفاده از راه‌حل‌های خلاقانه یا اقدامات خارق‌العاده، انسان‌ها باید وارد عمل شده و از ویژگی‌های انسان برای حل مشکلات بهره برد.

درعین‌حال وی اظهار داشت كه مخالف مقایسه کردن شرایط مأموریت‌های فضایی انسانی و فضاپیماهای بدون سرنشین است. اولگ اسکریپوچکا در ادامه توضیحات خود افزود: «انسان‌ها و ربات‌ها باید با یکدیگر همکاری کنند. از ربات‌ها باید درجایی استفاده شود که فعالیت‌های انسانی امکان‌پذیر نبوده و خطرات بزرگی را به همراه دارد، درحالی‌که در صورت نیاز به استفاده از راه‌حل‌های خلاقانه یا اقدامات خارق‌العاده، انسان‌ها باید وارد عمل شده و از ویژگی‌های انسان برای حل مشکلات بهره برد.»

گفتنی است نخستین ربات فضانورد انسان‌نما با عنوان Skybot F-850 FEDOR چندی پیش به ایستگاه بین‌المللی فضایی اعزام‌شده و پس از گذراندن مراحل مختلف مأموریت چندروزه خود، اخیراً به زمین بازگشت. امروز قرار است طی مأموریتی ویژه اولگ اسکریپوچکا از سازمان فضایی روسیه، جسیکا میر (Jessica Meir) از سازمان فضایی ناسا و هزاع المنصوری نخستین فضانورد امارات متحده عربی با استفاده از راکت فضاپیمای Soyuz MS-15 از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان به ایستگاه بین‌المللی فضایی فرستاده‌شده و در ساعت 22:45 امشب به‌وقت محلی مسکو، به محل مأموریت خود خواهند رسید.

مترجم: احسان محمدحسینی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا