ارتقای مهارت دانشجویان با برگزاری دوره‌‌های ام بی ای سلامت

وحید آزادمنش عضو انجمن بین‌المللی مدیریت پروژه IPMA))، با بیان اینکه مدیریت پروژه تلفیق دانش، تئوری، مهارت و تجربه کاری است، ادامه داد: مدیریت پروژه در واقع رابط  رشته‌های مدیریتی در کلیه فیلدهای کاری از جمله مهندسی و پزشکی است، چراکه در تمامی حوزه‌ها و حرفه‌ها پروژه‌های متعددی تعریف می‌شود.

وی با بیان اینکه پروژه فعالیتی با شروع و پایان مشخص و همراه با ارایه محصول منحصر به فرد است،‌ تصریح کرد: به عنوان نمونه در حوزه سلامت پروژه متعددی در زمینه تحقیقات دانشگاهی، پروژه‌های بیمارستانی بخصوص در رشته مدیریت بیمارستان و رشته‌های مرتبط با درمان، سلامت و ایمنی ارایه می‌ شود که می‌توان آنها را در قالب مدیریت پروژه پیاده سازی کرد.

وی با اشاره به وضعیت علم مدیریت پروژه در ایران، گفت: مدیریت پروژه در برهه‌ای از زمان به صورت سنتی انجام می شد، به گونه‌ای که تنها تصور ما از مدیریت پروژه، مدیریت زمان و هزینه بود، در حالیکه در مدیریت پروژه پیشرفته مدیریت کیفیت در صدر اولویت‌ها قرار می‌گیرد.

آزادمنش با بیان اینکه فعالیت انستیتو مدیریت پروژه امریکا (PMI)، علم مدیریت پروژه را متحول کرد، گفت: در همین راستا مدیریت پروژه در ایران نیز از بعد زمان و هزینه خارج  و مدیریت کیفیت نیز به مدیرت پروژه اضافه شد، به عبارت دیگر رد پای بسیاری از شاخه‌های علم مدیریت همچون مدیریت ریسک و مدیریت کیفیت در مدیریت پروژه وارد شد که همین مساله منجر به وسیع‌تر و پیچیده تر شدن گستره علم مدیریت پروژه در ایران شد.

مدرس "ام بی ای سلامت" جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه متاسفانه با وجود پروژه‌های فراوان در اغلب حوزه‌های کشور،‌ تعداد مدیران پروژه آگاه از ابعاد مختلف و نوین دانش مدیریت پروژه اندک است، گفت: بر اساس آمار موسسه "پی ام آی"، 1230 مدیر پروژه حرفه‌ای ایرانی در قالب استاندارد‌های بین‌المللی این حوزه فعالیت می‌کنند.

آزادمنش با بیان اینکه نیمی از مدیران پروژه ایرانی دارای گواهینامه معتبر بین المللی PMI در ایران زندگی نمی کنند، ‌عنوان کرد: ‌به عبارت دیگر تنها چیزی بین600 تا 700 مدیر پروژه دارای مدرک معتبر بین المللی در پروژه‌های مختلف صنعتی و نفت و گاز کشور مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه مدیران پروژه شاغل در حوزه سلامت مدرک "پی ام ای" ندارند، تصریح کرد:  بنابراین افراد شاغل در این حوزه درصورت کسب مهارت مدیریت پروژه در سطح بین المللی، مطمئنا فضای کاری مناسبی خواهند داشت و به ایجاد تحولات گسترده‌ای در این حوزه منجر می‌شوند، به عبارت دیگر مدیریت پروژه، علمی میان رشته‌ای است که محدود به رشته ‌یا حوزه خاصی نمی‌شود و فراگیری مهارت‌های آن به ارتقای امور در کلیه رشته ها و صنایع از نفت و گاز تا حوزه سلامت منجر خواهد شد.

مولف كتاب "ايجاد طرح‌های كسب وكار با نرم افزار Excel"  با بیان اینکه "ام بی ای" به معنای مدیریت عمومی است، تصریح کرد: کسب مهارت‌های مدیریتی برای کلیه شاغلین در حوزه‌های مختلف به افزایش بهره‌وری کاری منجر می شود. به عنوان نمونه MBA بیش از 16 تا 17 درس دارد که افراد برای کسب نتیجه و ارتقای بهره وری خود باید در یکی از این شاخه‌ها عمیق‌تر شده و مطالعات و تجربیات خود را در یک حوزه خاص متمرکز کنند.

وی با بیان اینکه صرف کسب مدرک "ام بی ای" ارزش افزوده ایجاد نمی‌کند، عنوان کرد: "ام بی ای" در دنیا رشته آکادمیک محسوب نمی‌شود،‌ بلکه رشته‌ایست عملیاتی برای تعریف مدل کاری، به عبارت دیگر برای گذراندن ام بی ای در دنیا مدرک فوق لیسانس و یا دکترا داده نمی‌شود،‌ مگراینکه دوره بر مبنای پروژه و تحقیق و پژوهش محور تعریف شود.

مدرس دوره "ام بی ای سلامت" جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه گذراندن دوره ام بی ای برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان علوم پزشکی بسیار مفید خواهد بود، عنوان کرد: کسب مهارت‌ها و تکنیک های مدیریت پروژه برای هدایت و مدیریت پروژه‌های تحقیقاتی حوزه سلامت و پروژه‌های بیمارستانی با هدف پیشبرد پروژه با صرف زمان و هزینه مناسب و همچنین ارایه یک تحقیق به صرفه یک ضرورت است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا