هفته جهاني دريانوردي

  • هفته جهاني دريانوردي

سازمان جهانی دریانوردی هفته آخر سپتامبر یا همان هفت روز اول مهر را هفته دریانوردی اعلام کرده و از همه کشورهای عضو درخواست کرده است در یکی از روزهای این هفته روز جهانی دریانوردی را گرامی بدارند. سازمان جهانی دریانوردی همه‌ساله روز جهانی دریانوردی را گرامی می‌دارد. تاریخ دقیقی که در بین کشورها و دولت‌های جهان به این مناسبت اختصاص یافته است متغیر است، اما معمولاً هفته آخر سپتامبر (مصادف با اوایل مهر ماه) در اکثر نقاط جهان به این مهم پرداخته می‌شود.

اهمیت صنعت کشتیرانی برای حمایت و حفظ جامعه جهانی امروزی، وظیفه خطیری را بر گردن سازمان جهانی دریانوردی IMO نیز می‌گذارد.بر طبق گزارش کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل UNCTAD، در حدود ۸۰ درصد از حجم تجارت جهانی و ۷۰ درصد از ارزش تجارت جهانی از طریق دریا و بنادر، انجام می‌گیرد و حتی در کشورهای درحال توسعه این ارقام فراتر نیز می‌روند.

  • درگذشت علي كريمي

استاد علي كريمي در سال 1292 ش در تهران به دنيا آمد. وي پس از گذراندن دوران ابتدايي و متوسطه راهي مدرسه كمال الملك شد و سپس رشته مينياتور و نگارگري را در مدت شش سال در هنرستان هنرهاي زيبا فراگرفت. استاد كريمي بعد از اخذ مدرك فوق ليسانس، در همان هنرستان با سمَت استادي به كار پرداخت و سپس به عنوان رييس هنرستانِ پسران برگزيده شد. وي سبك و تكنيك جديدي در هنر مينياتور به وجود آورد و موضوع تابلوها را كه تا آن زمان به سبك عهد صفويه محدود مي‏شد به عصر جديد و دوران معاصر كشاند و به آفرينش آثاري در اين زمينه پرداخت. آثار اين استاد برجسته در نمايشگاه‏هاي انفرادي و گروهي متعددي در كشورهاي مختلف آسيا، اروپا و آمريكا به نمايش گذاشته شده است. استاد علي كريمي در دوران تدريس خود، شاگردان زيادي تربيت كرد كه امروزه از استادان چيره‏دست نقاشي و مينياتور به شمار مي‏روند. وي به هنگام وفات 84 سال داشت.

  • درگذشت علي اكبر خوشدل تهراني

استاد علي اكبر خوشدل تهراني در سال 1293 در تهران به دنيا آمد.علي اكبر خوشدل، در غزل و قصيده و قطعه و مثنوي، شعر مي‏سرود و در غزل به شيوه صائب معتقد بود. خوشدل بيشتر به عنوان يك شاعر مذهبي و مديحه‏سرا شناخته شده است. چنان كه مدايح و مراثي فراواني كه در حق اهل بيت(ع) سروده، معروف است و در محافل و مجالس مذهبي خوانده مي‏شوند. خوشدل سعي بر آن داشت كه در زمينه مديحه سرايي و مرثيه گويي، نوآوري‏هايي داشته باشد و نوحه را تبديل به سرود مذهبي نمايد. در اين ميان مرثيه معروف فلسفه بزرگ نهضت حسين از معروف‏ترين آثار اوست. همچنين علاوه بر ديوان كامل وي كه چند روز قبل از فوتش منتشر شد؛ گلشن خوشدل، عمدةالاسرار و ديوان غزليات از جمله آثار اوست. وي سرانجام در دوم مهرماه 1365 ش در 72 سالگي درگذشت و در آستانه شيخ صدوق در ري مدفون شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا