قلیان ارتباط مستقیمی با افزایش ابتلا به ام اس دارد

دکتر عبدالرضا ناصرمقدسی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: نکته بسیار مهم در تحقیق انجام شده این بود که مصرف قلیان ارتباط مستقیمی با افزایش ابتلا به ام اس داشته است و براین اساس، باید از مصرف آن خودداری کرد.

وی اظهار داشت: روند مصرف قلیان در جامعه به خصوص بین زنان در حال افزایش است و این موضوع می‌تواند نگرانی‌های جدی برای ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند ام اس را فراهم کند.

ناصرمقدسی، یکی دیگر از عواملی که سبب افزایش بیماری ام اس در کشور شده را مصرف سیگار اعلام کرد و گفت: تحقیقات ما نشان داده که مصرف سیگار خطر ابتلا به ام اس را ۲ برابر افزایش می‌دهد.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات ام اس دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: متاسفانه شاهد افزایش مصرف سیگار بین زنان ایرانی هستیم که با اطلاع رسانی صحیح باید جلوی این روند افزایشی گرفته شود تا شاهد اثرات زیانبار مصرف سیگار نباشیم.

وی کمبود ویتامین D و افزایش عفونت را به عنوان عامل دیگر ابتلا به ام اس اعلام کرد و گفت: نتایج مطالعات ما نشان می‌دهد که یکی از ریزفاکتورهای خطر ابتلا به بیماری کمبود ویتامین D است.

ام اس خویشاوندی در ایران در حال افزایش است

ناصرمقدسی اظهار داشت: یافته‌های پژوهشی ما نشان می‌دهد که درصد ام اس خویشاوندی هم در ایران در حال افزایش است و براساس آخرین پژوهش انجام شده این مقدار به حدود ۱۷ درصد رسیده که آمار خیلی بالا و چشمگیری است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ هزار مبتلا به ام اس در ایران داریم، افزود: تعداد مبتلایان به ام اس در حال افزایش است و طبق بررسی‌های انجام شده متوسط سنی ابتلا ایرانی‌ها به این بیماری، حدود ۲۶ سال است.

ناصر مقدسی در پاسخ به این سوال که آیا بیماری در جنس خاصی شایع‌تر می‌باشد، گفت: ام اس در زنان شیوع بالاتری دارد، نسبت ابتلاء در زنان ۳ تا ۴ نفر به یک مرد است.

وی با اشاره به اینکه ام اس قابل کنترل است، گفت: از این بیماری نباید یک غول درست کنیم، بیماری ام اس یک غول نیست و اگر بموقع تشخیص داده شود و درست برخورد کنیم، فرد بیمار می تواند یک زندگی تقریبا معمول را داشته باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا