چرا احتمال وقوع جرم‌ در شهرهای بزرگ بیشتر است؟

دانشمندان یک الگوی ریاضی طراحی کرده اند که نشان می دهد محیط شهرهای بزرگ با جمعیت بیشتر به مجرمین اجازه می دهد به همان آسانی که دیگران در این شهرها می توانند برای خود شریک تجاری پیدا کنند برای خود شریک جرم پیدا کنند.

شهرهای بزرگ نه تنها می توانند قربانی بیشتری بر اثر حوادث و جرایم داشته باشند بلکه می توانند مجرمان زیادی را هم در دامن خود پرورش دهند. این بدان معنی است که مجرمان فرصت بیشتری برای یافتن همدست برای ارتکاب جرم دارند.

«دنیل آبرامز» محقق در دانشگاه نورث وسترن و استاد علوم مهندسی و ریاضیات کاربردی می گوید: در یک شهر بزرگ شما به احتمال بیشتر هر روز افراد مختلفی را می بینید. احتمال بیشتری وجود دارد که شما شریک مناسبی برای آغاز یک کسب و کار یا انجام یک نوآوری پیدا کنید. اما در عین حال اگر بخواهید سرقت هم انجام بدهید در این شهرها احتمال بیشتری وجود دارد که یک همدست مناسب پیدا کنید. مطالعات نشان داده است با رشد شهرها، جرایم هم به طور بالقوه افزایش پیدا می کند.

آبرامز می گوید: اگر شما اندازه یک شهر را دو برابر کنید، الزاما میزان جرایم دو برابر نمی شود بلکه بیش از دو برابر می شود.

محققان برای توضیح این پدیده یک مدل ریاضی طراحی کردند تا دفعات ارتکاب جرایم به منزله یکی از کارکردهای تعاملات اجتماعی را تحلیل کنند.

آبرامز به همراه همکار خود «ویکی چوگیائو یانگ» محقق موسسه سانتا فه و «اندرو پاپاکریستوس» استاد جامعه شناسی در نورث وسترن که به مطالعه شبکه های اجتماعی در مناطق شهری می پردازد این تحقیق را انجام داده اند.

این سه محقق، جدول خود را با آمار اف بی آی، اداره پلایس شیکاگو و سیستم ملی گزارش حوادث پر کردند. آنها از مدل خود برای تحلیل گزارش های دستگیری باندهای چند نفره سرقت، دزدی ماشین، حملات خشونت بار، جیب بری و تجاوز به عنف استفاده کردند.

به جز خشونت به عنف که به صورت خطی افزایش نشان داد، دیگر انواع جرایم با افزایش جمعیت به صورت فراخطی رشد چشمگیری را نشان داد.

نویسندگان این تحقیق نشان دادند که جنبه اجتماعی شهرهای بزرگ همچنین پیامدهای مثبتی مانند نوآوری، کسب و کارهای کوچک و افزایش درآمد نیز دارد.

آبرامز می گوید: شهرنشینی به سرعت در جهان رو به رشد است. مهاجرت های عظیمی ازمناطق روستایی به سوی شهرها جریان یافته است.  درک پیامدهای مثبت و منفی این پدیده بسیار مهم است. برای تقویت جنبه های مثبت و کاهش جرایم باید دلایل رخ دادن این پدیده را درک کنیم.

آبرامز، یانگ و پاپاکریستوس نتایج این تحقیق در را در مجله Journal Physics Review منتشر کردند.

مترجم: محسن کاریزی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا