امکان جست و جوی پیشرفته گیاهان دارویی میسر شد

محمدرضا لبافی حسین‎آبادی در خصوص ایجاد بانک اطلاعات گیاهان دارویی در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: در آغاز، اطلاعاتی را از سایت های خارجی جمع آوری کرده و ساختار بانک شکل گرفت تا در آینده بتوانیم با تکمیل این اطلاعات، گیاهان بومی را نیز به آن اضافه کنیم.
عضو هیئت علمی گروه کشت و توسعه گیاهان دارویی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی  تصریح کرد: البته برای این کار به افراد با تخصص‎های گوناگون نیاز داشتیم که به همین دلیل طی رایزنی‎هایی که با متخصصان مختلف انجام دادیم محتوای این بانک اطلاعاتی را گسترده و غنی کردیم.
محمدرضا لبافی حسین‎آبادی با بیان اینکه عنوان این پروژه «پایگاه جامع اطلاعاتی پتانسیل های گیاه شناسی، زراعی و فیتوشیمیایی گیاهان دارویی» و مصوب پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی است، گفت: با توجه به فعالیت هایی که تا کنون صورت گرفته، طراحی چند پایگاه داده مانند بانک اطلاعات فرمول های مورد استفاده در زمینه گیاهی، بانک آفات گیاهی، بانک علف های هرز ایران، بانک متابولیت‎های ثانویه و … را برای بانک جامع اطلاعاتی گیاهان دارویی در نظر گرفتیم.
وی در رابطه با هدف از طراحی و ایجاد بانک جامع اطلاعاتی گیاهان دارویی گفت: در زمان گفتگو با افراد مختلف همیشه با این سوال نقادانه مواجه بودم که اطلاعات در سایت گوگل به صورت کامل موجود است پس چه نیازی است که با صرف هزینه و وقت زیاد این پایگاه اطلاعاتی راه اندازی شود.
این پژوهشگر حوزه گیاهان دارویی تاکید کرد: نکته ای که وجود داشت این بود که در گوگل یا اطلاعات اندک بود و یا اینکه در رابطه با گیاهان دارویی بومی کشور هیچ اطلاعاتی وجود نداشت و یا به دلیل تخصصی نبودن مطالب گاهی با مواردی مواجه می شدیم که در مطالب متعدد اطلاعات متفاوتی برای یک نوع بذر ثبت شده بود.
لبافی عنوان کرد: این در حالیست که سامانه مورد نظر، گیاهان را به صورت مرتب فهرست می کند و محقق با کلیک روی هر گیاه، به بقیه مشخصات آن نیز دسترسی پیدا می کند. کاری که در سایت گوگل بسیار وقت‎گیر و دشوار است.

گفتنی است، در این سامانه محقق می تواند اطلاعات گیاهان را اضافه و ویرایش نماید. در حال حاضر اطلاعات بیش از ۱۵۰ گیاه در این سامانه موجود است که از طریق ۱۱ فیلد در قسمت جستجوی سایت می توان گیاهان دارویی مورد نظر را یافت.
پس از انجام جستجو با کلیک بر روی نام گیاه می توان به اطلاعات آن در سه بخش گیاهشناسی، اکولوژی و فیتوشیمی  دست یافت.

گفتگو: ندا جوادهراتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا