واکسن ضد ویروس تبخال تولید شد

این واکسن قوی‌ترین نوع ایمن‌سازی در مقابل ویروس است و از عفونت ویروسی موثر میزبان جلوگیری می‌کند. آزمایش این واکسن در موش و خوکچه هندی موفقیت‌آمیز گزارش شده و محققان معتقدند قادر به محافظت تمام حیوانات در مقابل ویروس تبخال است.
در این مطالعه محققان ۶۴ موش را که در معرض تبخال تناسلی بودند واکسینه کردند. پس از گذشت ۲۸ روز، ۶۳ موش به طور کامل در مقابل ویروس ایمن بودند و هیچ اثری از عفونت تبخال و بیماری‌های مرتبط در آنان یافت نشد. یک موش نیز حاوی عفونت نهفته، بدون هیچ بیماری تناسلی بود.
در مورد ۱۰ خوک‌ نیز همین روند تکرار شد. عفونت تبخال در خوک‌ها شباهت زیادی به انسان دارد. خوک‌ها پس از واکسیناسیون در معرض ویروس قرار گرفتند. نتایج نشان داد هیچ حیوانی به بیماری مبتلا نشد. فقط در دو خوک عفونت دیده شد که این عفونت قابل انتقال به دیگری نبود.
در این واکسن آر ان ای پیام‌رسان (messenger RNA) استفاده شده است که یک گروه مهم از اسیدهای ریبو نوکلئیک هستند که یک برنامه ژنتیکی را برای تولید یک محصول پروتئینی رمزگذاری می‌کنند و پروتئین‌هایی را تولید می‌کنند که برای واکسن با قابلیت ایمن‌سازی قوی ضروری هستند.

این واکسن سه آنتی‌بادی را تحریک می‌کند. یک آنتی‌بادی از ورود ویروس به سلول جلوگیری می‌کند و دو آنتی‌بادی دیگر مراقب هستند تا ویروس عملکرد محافظتی ذاتی سیستم ایمنی را غیر فعال نکند و همین ویژگی این واکسن را از مدل‌های دیگر متمایز می‌کند.  
این واکسن آماده آزمایش‌های بالینی است و نتایج این مطالعه در نشریه Science Immunology منتشر شده است.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا