فناوری‌هایی از جنس آب، خاک و محیط زیست

برپایی چنین نمایشگاهی بهانه شد تا خبرنگار خبرگزاری سینا گزارشی از حاشیه برگزاری این نمایشگاه انجام دهد.

آبیاری گیاهان به صورت هوشمندانه

یکی از ایده‌های نوین عرضه شده در این نمایشگاه طرح آب بانک است؛ آب بانک یک آبیاری هوشمند برای گلدان‌ها یا گیاهان آپارتمانی است که به صورت هوشمند و بسته به نیاز گیاه به آب، عمل آبیاری و تراوش آب در خاک را انجام می دهد. این وسیله از دو قسمت پلاستیکی(در بالا) و سفالی( در پایین) تشکیل شده است. ابتدا منبع آب( بطری، شلنگ آب و…) به قسمت بالایی متصل شده و پس از آن قسمت سفالی درون خاک قرار می گیرد. در این حالت آب به داخل قسمت سفالی وارد می شود. بانک آب قسمت سفالی دستگاه نیز بسته به نیاز ریشه گیاه و میزان خشک یا مرطوب بودن خاک، آب را به اطراف تراوش می کند یا در خود نگه می دارد تا دقیقا به همان اندازه که گیاه به آب نیاز دارد آبیاری شود.

کنترل گرد و غبار و تثبیت خاک

 کنترل گرد و غبار و تثبیت خاک با استفاده از محلول SSR400 از دیگر طرح های ارایه شده در این نمایشگاه است. این محلول از شورابه کویر مرکزی پس از حذف نمک به دست آمده است. ترکیبات اصلی آن کلرید کلسیم و کلرید منیزیم است. هر دوی این ترکیبات توانایی جذب رطوبت هوا را دارند و زمانی که در معرض هوا قرار می گیرد از رطوبت نسبی 30 درصدی شروع به جذب رطوبت می کند و در مواقعی که رطوبت نسبی کمتر از این حد باشد سرعت تبخیر را کاهش می دهند. این محلول قادر است از ایجاد گرد وغبار در اثر تردد وسایل نقلیه و بادهای شدید جلوگیری کرده و توانایی تثبیت خاک جاده و تپه‌های ماسه بادی را دارد؛مرطوب نگه داشتن خاک باعث افزایش کشش سطحی شده و استحکام بستر جادو در اثر تردد ماشین آلات را افزایش را می دهد بنابراین از ایجاد موج، دست انداز و چاله در اثر تردد وسایل نقلیه جلوگیری می کند و باعث می‌شود میزان اتلاف مصالح سطح جاده به حداقل برسد.

حذف فلزات سنگین آب آشامیدنی با روشی نوین

فلزات سنگین مانند سرب، کروم، جیوه و…. در داخل بدن موجودات زنده آب و خاک تجمع می‌کند و باعث مسمومیت موجودات زنده می شوند بنابراین حذف این آلودگی ها از آب آشامیدنی و فاضلاب به دلیل سمی بودن این مواد از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به عوارض جبران ناپذیر فلزات سنگین بر سلامتی انسان ها، لزوم استفاده از یک روش مطمئن و موثر برای حذف آنها از آب آشامیدنی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است به همین دلیل شکرکت پالاگستر صنعت آب(یکی از شرکت‌های مستقر در این نمایشگاه) با انتخاب مناسب ترین روش با بازدهی بالا، اقدام به انتقال تکنولوژی حذف موردی آلودگی‌ها به داخل کشور کرده است. این سیستم( نخستین سیستم حذف سرب، کروم، سرب آهن و آمونیاک از آب آشامیدنی) توانایی حذف انتخابی آلودگی ها را از آب را دارد. دور ریز آب در این دستگاه ها وجود ندارد و بازدهی آن 99 درصد است. در این روش برای حذف آلودگی ها از آب، از مواد شیمیایی استفاده نمی شود. میزان مصرف انرژی این سیستم  نیز پایین است. هزینه آن نیز نسبت به روش های غشایی بسیار کمتر است. نصب و راه اندازی آن آسان بوده و نیاز به نیروی متخصص برای حفظ و نگهداری دستگاه ندارد.

روشی جدید برای نابارورسازی حشرات گلوگاه انار

نابارورسازی حشرات در کنترل کرم گلوگاه انار از دیگر طرح‌های ارایه شده در این نمایشگاه از سوی پژوهشکده کشاورزی هسته ای است.در این طرح ابتدا پژوهشگران جمعیت کوچکی از حشره‌های آفت منطقه هدف را جمع آوری کرده و در سطح وسیعی پرورش می دهند. سپس با استفاده از یک سری آزمایش‌های بیولوژیک میزان اشعه مورد نیاز برای عقیم کردن این حشرات را  به دست می آورند. تمام حشره ها با استفاده از این میزان اشعه پرتوتابی می شوند تا جمعیت حشره های عقیم به دست آید. این جمعیت در سردخانه نگهداری و پس از آن به میزان 7 تا 9 برابر جمعیت طبیعی آفت در باغ رهاسازی می شوند.بدین ترتیب نرهای عقیم پرورشی در باغ با نرهای سالم موجود رقابت و با ماده‌های سالم جفت گیری می کنند. در نهایت تخم‌هایی که توسط این ماده‌ها در داخل تاج انار گذاشته می‌شود بارور نبوده و کرمی حاصل نمی شود و جمعیت کل آفت و خسارات ناشی از آن کاهش می یابد.

تولید کود بیولوژیک با استفاده از ضایعات کشتارگاره طیور

دستیابی به فناوری تولید کود بیولوژیک غنی شده با استفاده از ضایعات کشتارگاه طیور از دیگر طرح های ارایه شده در این نمایشگاه است. در این فناوری از ضایعات کشتارگاه های طیور برای تولید کود ارگانیک  با قدرت جذب بالا و درصد بالای نیتروژن و پتاسیم استفاده می شود. این ضایعات به شکل آلی بوده و قابلیت تبدیل سریع به شکل های معدنی و قابل جذب را دارند. ظرفیت بالای جذب آب( حدود 3 برابر وزن کود) وPH بسیار پایین(حدود 5) این کود شرایط بسیار مناسبی برای افزایش قابلیت جذب بسیاری از عناصر از جمله فسفر، آهن و روی به ویژه در خاک های آهکی کشور را فراهم می آورد. قابلیت هدایت الکتریکی نسبتا پایین ( حدود 7) در مقایسه با سایر کودهای آلی، دارا بودن درصد بالای نیتروژن(حدود 7-8 درصد) به شکل آلی و نداشتن مشکلات مربوطه به کودهای ازته شیمیایی مانند تجمع نیترات در محصول، شست و شو سریع و آلوده سازی منابع آب‌های زیر زمینی، دارا بودن مقادیر مناسبی از عناصر پتاسیم( حدود 6 درصد) و گوگرد( حدود 7 درصد)، داشتن درصد بالای( حدود 10 درصد)ترکیبات هوموسی شده(اسیدهیومیک، فولویک و…) از دیگر ویژگی های این کود است. همچنین خصوصیات بیولوژیک قابل توجه کود شامل باکتری های محرک رشد گیاه بوده و نقش موثر آن در حل کنندگی فسفات، آهن، روی و…. به اثبات رسیده است.

تولید بیوکمپوست با استفاده از ضایعات کشاورزی

تولید سریع بیوکمپوست از پسماندهای جامد شهری غنی شده و ضایعات کشاورزی از دیگر طرح های ارایه شده در این نمایشگاه از سوی پژوهشگده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران است. در این اختراع، دستورالعمل تولید سریع و اقتصادی کمپوست غنی شده( 28 روزه) بدون بو و با کیفیت از پسماند های جامد شهری بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی ارایه شده و مبتنی بر بوستر میکروبی دارای فعالیت هیدورلازی( سلولاز، زایلاناز، آمیلاز، پروتئاز و لیپاز) و مهندسی فرایند مبتنی بر پسماندهای ارزان قیمت کشاورزی به عنوان اصلاح کننده است.هم اکنون دانش فنی این محصول به شهرداری اصفهان و کرج منتقل شده است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا