تصفیه آب شور میادین نفتی ممکن شد

آب شور موجود در مخازن نفت، ضمن بالا رفتن هزینه حمل و نقل و خوردگی لوله ها و مخازن نفت، آلودگی های محیط زیستی فراوانی به همراه دارند.

اخیرا محققان پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی با دستیابی به دانش فنی و راهبردی جداسازی نفت و آب شور از چاه های نفت به رفع این مشکل مهم برآمده اند.

دکتر فریبرز جمالزاده فلاح، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان در این خصوص به سیناپرس گفت: هنگام استخراج نفت از مخازن، بر اساس سن و عمر چاه نفت، مقداری آب نیز استخراج می شود. این آب بسیار شور و حاوی مواد نفتی و املاح زیاد است که اگر در طبیعت رهاسازی شود، پیامدهای محیط زیستی فراوانی به دنبال خواهد داشت.

رئیس پژوهشکده محیط زیست جهاد دانشگاهی افزود: یکی از دستاوردهای پژوهشی و طرح های فناورانه و مصوب این پژوهشکده، جداسازی نفت و آب شور از چاه های نفت است. در این طرح، مقدار زیادی آب شور از نفت جدا شده و پس از تصفیه، مجددا مورد استفاده قرار می گیرد.

این عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی اظهارداشت: با اجرای این طرح معضلات محیط زیستی به واسطه شوری آب و ترکیبات نفتی برطرف می شود. از سوی دیگر صنایع وابسته به نفت و حتی خود چاه های نفت نیاز به مقادیر زیادی آب دارند. اجرای این طرح می تواند مشکل گشای این مساله هم باشد.

وی بیان کرد: این طرح هم اکنون با کمک صنایع نوسازی وزارت صنعت، معدن و تجارت به صورت آزمایشی اجرا شده است و جزو 32 طرح منتخب و مصوب جهاد دانشگاهی به حساب می آید که در قالب برداشت 15 میلیون یورو از ذخیره ارزی کشور مورد حمایت دفتر مقام معظم رهبری هم قرار گرفته است. برداشت یک پنج هزار بشکه نفت در روز ( تصفیه پنج هزار بشکه آب همراه در روز) در قشم هم نزدیک پای عقد قرار داد است.

جمالزاده در پایان گفت: در حال حاضر این آب های شور در آب های جاری از جمله خلیج فارس تخلیه می شوند. وزارت نفت نیز با قوانین مصوب و جاری محیط زیست باید به ازای تخلیه این آب شور، جریمه بپردازد. این در حالی است که با اجرای این طرح، مشکلات صنایع نفتی نیز در این زمینه برطرف می شود.