پوست الکترونیکی که درد و گرما را حس می‌کند

هنوز راه زیادی باقی مانده تا این تحقیقات به سمتی روند که نرم، سفتی و یا بافت سطوح را مورد شناسایی قرار دهند.

تیم پروفسور «جائه اون جانگ» از موسسه «دیجیت» در ژاپن فناوری پوست الکترونیک توسعه داده‌اند که مانند پوست انسان توانایی احساس درد و گرما دارد. نتایج این تحقیق در توسعه ربات‌های انسان‌نما و دست‌های مصنوعی در آینده کاربرد خواهد داشت.

به نقل از تک‌اکسپلور، محققان تحقیقات خود را برای تقلید کردن حواس لامسه، بویایی و چشایی انسان ادامه می‌دهند. متخصصان این حوزه باور دارند که توسعه یک فناوری تقلید از حس لامسه کاربردهای وسیعی در آینده خواهد داشت.

این تیم تحقیقاتی بر روی نانووایرهای «اکسید روی» تمرکز کرده‌اند. دستگاه آنها یک حسگر لامسه خود تغذیه‌کننده است که به لطف اثر پیزوالکتریک به باتری نیز احتیاجی ندارد. این دیوایس که برای شناسایی فشار سیگنال‌های الکتریکی تولید می‌کند، در واقع یک حسگر دمایی است که با استفاده از اثر «سیبک» قادر است دو حس را به طور همزمان بررسی کند.

این تیم تحقیقاتی ردیفی از الکترودها را بر روی ماده منعطف پلی‌آمید قرار دادند. سپس نانووایرهای اکسید روی را روی مجموعه گذاشتند و به دین ترتیب سطحی ایجاد شد که به تغییرات دما و فشار اجسام حساس است و می‌توان ازآن به عنوان نوعی پوست الکترونیکی نام برد.

منبع:پایگاه خبری علم و فناوری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا