توکریوم پولیوم و خواص ضد قارچی آن

در حال حاضر گونه های دارویی گیاه توکریوم پوليوم (Teucrium polium ) یا کلپوره بيش از دو هزار سال است که در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. این گياه دارویی قدیمی به علت خواص ضد ميکروبی و ضد قارچی استفاده می شود. اخیرا تحقيقات در مورد ترکيبات ضد قارچی آن افزایش یافته است.

این گیاه ترکيبات مونوپرن، پلی فنيک، استرول، ساپونين، ایریدول، فلاونوئیدها، پلی فنولی، الکالوئیدها و روغن های ضروری دارد. این ترکيبات ضدالتهاب، کاهش دهنده درد، قند و چربی خون است. همچنین سر شاخه‌ های گل دار این گیاه حاوی عصاره و اسانس فرار است؛ بیشترین مواد این اسانس ژرماکرن B، D، بتا کاریوفیلن، همولن و کاریوفیلن اکساید هستند.

مصارف کلپوره تنها برای کوتاه مدت مجاز است. مصرف آن را با بررسی‌ هایی که بعمل آمده در رفع سردرد، ضعف عمل دستگاه تغذیه، رفع بیماری های قارچی دستگاه تناسلی ـ ادراری موثر است.

هم اکنون شناسایی سریع کاندیدا گالبراتا ( یکی از شایع ترین گونه های قارچی جنس کاندید) به دليل توانایی کسب مقاومت دارویی، برای درمان عفونت ها ضروری است.

همچنین این گیاه اثر ضد تشنج نیز دارد. ترکيبات فلاونوئيدی آن قادر به تحریک ایمنی سلولی و همورال است. این امر به کاهش تعداد کاندیدا گلابراتا در بافت های مختلف می انجامد. فلاونوئيدها ترکيبی به نام 7 -هيدروکسی-3 و 4 -فلاون دارد که بر ضد مخمر کاندیدا آلبيکنس موثر است.

*دكتر نسيم زرين پنجه، محقق پژوهشکده گیاهان دارویی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا