افشاگری رمانتیک از درختان به مثابه مبارزان اساطیری

جواد علی محمدی اردکانی نقاش برجسته و استاد دانشگاه در رابطه با نمایشگاه آثارش تحت عنوان زندگی در گفتگو با سیناپرس گفت: برای من طبیعت به مثابه تخیل اولیه در مجموعه زندگی امکانی را برای گذر از نگاهی ابژه محور فراهم کرده است که مدرنیسم متاخر را بر ذهن و بیان انسان معاصر تحمیل کرده است.

وی ادامه داد: در این مجموعه گونه ای افشاگری رمانتیک از درختان به مثابه مبارزان اساطیری که بی تیغ و سپر در میانه هنگامه پر مخاطره زنده ماندن، ایستاده اند به تصویر کشیده شده است.

علی محمدی اردکانی با بیان اینکه این کار یک مجموعه سه گانه شامل زمان، زندگی و زمین است، گفت: مجموعه زمان که سال گذشته برگزار شد، بیشتر مربوط به فضاهای جنگ و به ویژه جنگ های خاورمیانه است که البته این سه گانه با هم پیوستگی دارند.

وی ادامه داد: در مجموعه آثار زندگی، عناصر طبیعت مورد توجه قرار گرفته است در این مجموعه مخاطب با درخت های تنومندی روبه رو می شود که سوخته هستند و گویا ضربه هایی به آنها وارد شده اما، آن ایستادگی و تداوم حیاتی که همچنان در آنها می بینیم به مثابه رخدادی است که در زندگی تک تک ما در حال وقوع است.

علی محمدی اردکانی تاکید کرد: این دقیقا همان مناسباتی است که همیشه می خواهد جامعه را به یک جامعه همگون و هماهنگ تبدیل کرده و تفاوت ها و تمایزات موجود را نبیند. سپس تقلایی را که همه انسان ها دارند برای اینکه این تمایزات را به رخ بکشند و مجددا به خویشتن خود بازگردند را به تصویر می کشد.

وی افزود: ضمن اینکه در این آثار مولفه و آسیب هایی را دیدم که به درختان وارد شده و این آسیب ها هم به مسائل زیست محیطی که با آن روبه رو هستیم، بازمی گردد. البته این مجموعه ها دارای 32 اثر هستند، چراکه 32 برای من یک عدد نمادین است که در آثارم از آن استفاده می کنم و دلایل نمادشناسانه هم برای آن دارم. البته اکنون تمام نمایشگاه ها قسمت نخست مجموعه های من است که هریک، شامل 16 اثر هستند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در مجموعه بعدی به موضوع زمین می پردازم، گفت: به ماهیت زمین و اقداماتی که در زمین انجام دادیم. البته منظور از زمین در این آثار همان زمین اسطوره ای و نمادین و همان مادر مهربانی است که علیرغم آسیب هایی که به آن وارد می کنیم، همچنان عطوفت و زیبایی را به ما بازمی گرداند. ان شاالله در سال های آینده این مجموعه هم به نمایش در خواهد آمد.

وی با بیان اینکه نقاش با تخصص خود شناخته می شود و در کنار کار دانشگاهی هنر و نقاشی برایم یک کار جدی است گفت: بنابراین، به عنوان یک نقاش فضای حرفه ای نقاشی همیشه برایم بسیار اهمیت دارد و ترجیح می دهم در ابتدا به عنوان یک نقاش فعالیت کنم و بعد یه عنوان یک استاد دانشگاه شناخته شوم.

بر اساس این گزارش، مراسم افتتاحیه نمایشگاه آثار جواد علی محمدی اردکانی با عنوان زندگی جمعه 29 شهریور در گالری فرمانفرما برگزار می شود. این نمایشگاه به مدت دو هفته تا 12 مهر ادامه دارد و تکنیک کار در این مجموعه آثار اکریلیک است.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا