نخستین کارگاه ملی اقتصاد سبز در مشهد برگزار شد

مدیرکل توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص به ایرنا گفت: 'عدم مدیریت صحیح مصرف انرژی و منابع خدادادی، سیاستگذاری های معکوس در اجرای پروژه های اقتصادی، در نظر نگرفتن توان زیستی سرزمین و عملکرد شتابزده' سرمایه های طبیعی را در سراشیبی نابودی قرار داده است.

زهرا جواهریان افزود: اقتصاد سبز یا اقتصاد محیط زیست به معنای گام برداشتن در مسیر توسعه پایدار است که شامل رشد اقتصادی بدون تخریب و آلودگی محیط زیست و فرهنگ سازی در جهت استفاده درست از منابع انرژی می شود.

وی ادامه داد: نخستین کارگاه توسعه پایدار و اقتصاد سبز با هدف آشنایی مدیران دستگاه های اجرایی و کارشناسان با ادبیات اقتصاد سبز و تبیین برنامه ها و اقدامات لازم برگزار شده است.

مدیرکل توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از سال 2012 میلادی اقتصاد سبز در سطح جهانی مطرح شده به این معنا که اقتصاد سبز کلید رسیدن به توسعه پایدار است و در ایران هم این موضوع در تدوین سیاست های کلی نظام در زمینه محیط زیست از سوی مقام معظم رهبری گنجانده شده است.

وی افزود: در این چارچوب برگزاری پنج کارگاه توسعه پایدار و اقتصاد سبز برای مدیران، کارشناسان و سیاستگذاران همه استان های کشور پیش بینی شده است. 

جواهریان گفت: نخستین کارگاه امروز در مشهد با حضور کارشناسان و مسوولان دستگاه هایی اجرایی شامل حفاظت محیط زیست، مدیریت بحران استانداری، سازمان صنعت معدن و تجارت و جهاد کشاورزی استانهای سیستان وبلوچستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و سمنان برگزار شد.

*60 مدرسه در کشور محیط زیستی می شوند

مدیرکل توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست همچنین گفت: به منظور فرهنگ سازی برای اصلاح الگوی مصرف امسال 60 دبستان در کشور به مدارس جامع محیط زیستی تبدیل می شوند.

جواهریان افزود: مدیریت مصرف ایرانیان در انواع انرژی ها، تولید زباله و دفع آنها نیازمند بازنگری است لذا باید رویه مصرف برای حفظ محیط زیست و منابع اصلاح و به همین دلیل باید آموزش از طریق مدارس آغاز شود.

وی گفت: باید ادبیات مصرف درست را وارد کتاب های درسی کنیم لذا سازمان حفاظت محیط زیست همکاری نزدیکی را در این خصوص با وزارت آموزش و پرورش آغاز کرده و افزون بر راه اندازی مدارس جامع محیط زیستی، مباحث مربوط به حفاظت از منابع نیز وارد کتاب های درسی می شود.

مدیرکل توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در مدرسه جامع محیط زیستی افزون بر اینکه در کتاب های درسی مسائل مربوط به حفاظت از محیط زیست گنجانده می شود، فضای مدرسه نیز به سمت محیط زیست شدن پیش می رود به این معنا که برنامه هایی از جمله استفاده از انرژی خورشیدی برای مباحث سرمایشی و گرمایشی، لامپ های کم مصرف، مدیریت مصرف آب، مدیریت و تفکیک زباله در مدارس اجرا می شود.

وی گفت: قطعا خانواده ها نیز در جریان آموزش هایی که به دانش آموزان ارائه می شود قرار می گیرند و اندک اندک مصرف انرژی، تولید زباله و تفکیک آن در خانه ها مدیریت می شود.

کارگاه یک روزه توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست با حضور 60 نفر از کارشناسان و مدیران در قالب سخنرانی های تخصصی در مشهد برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا