رفتارهای متناقض در اعمال قانون

در سال 59 شورای انقلاب قانونی مشابه را با اندک تغییراتی تصویب کرد که در حال حاضر مبنای کار شهرداری ها برای حفاظت و گسترش فضای سبز است. این قانون تاکنون تغییرات چندانی نداشته، اما «قانون اصلاح لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها مصوب 59 شورای انقلاب» نیز در جلسه علنی در سال 87 در مجلس شورای اسلامی تصویب و در سال 88 با اعمال اصلاحاتی برای اجرا به دولت ابلاغ شد.

بر این اساس، علیرغم تصوراتی که در رابطه با وجود خلاء های قانونی در رابطه با حفاظت از محیط زیست در کشور وجود دارد حقیقت این است که قوانین مورد نیاز در این حوزه وجود دارد، اما در اعمال آن، گاه با رفتارهای ضد و نقیضی مواجه می شویم.

به عنوان مثال، حفاظت از درختان به قدری مورد تاکید این قوانین است که حتی قطع درخت بدون مجوز در حیاط خانه شخصی توسط فرد دارای مجازات سنگین، حبس و جریمه است.

مجازات از بین بردن درختان در قوانین یاد شده، اتفاقا مجازات نسبتا سنگینی هم دارد و قانون مجازات اسلامی این اقدام را جرم تلقی کرده و بر اساس قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهرها، علاوه بر  جریمه، زندان را هم برای قطع درخت پیش بینی کرده است.

متن قانون حفظ و گسترش فضای سبز شهرها بسیار گسترده و فراگیر است به گونه ای که قطع هر نوع درخت را در فضای عمومی و حتی اماکن خصوصی، ممنوع کرده و مجازات آن حبس و جریمه است.

به تازگی نیز اخباری به گوش رسیده مبنی بر اینکه، مدیریت شهری از عامل قطع درختان در محله الهیه تهران شکایت کرده و طبق قانون، پلیس مسوول پیگیری این شکایت شده است. سپس شهرداری منطقه یک از بازداشت عوامل قطع درختان محله الهیه، به مردم گزارش داد و از مردم خواست در صورتی که قطع درختان بدون مجوز را مشاهده کردند به شهرداری گزارش دهند.

البته بنابر اعلام شورای شهر تهران، تا کنون پرونده های متعددی در این زمینه تشکیل و به دادگاه ارجاع شده بود که گویا، هیچ گاه حکم محکومیتی برای متهمان صادر نشده بود. اما، به تازگی شاهد آن بودیم که در بازداشت عامل قطع درختان محله الهیه، یک نفر به اتهام قطع درختان شهر، از طرف پلیس بازداشت و به دادگاه معرفی شده است.

این صحبت ها درحالی در جریان است که به تازگی اقدامات اخیر سازمان محیط زیست نارضایتی برخی از فعالان زیست محیطی را به همراه داشته است.

گویا چند روز پیش، به بهانه پهن کردن جاده یاسوج، ۱۵هزار درخت بلوط توسط دولت قطع شده است.

این درختان بلوط که هریک حدود ۱۰۰ تا ۵۰۰ سال قدمت داشتند به بهانه پهن کردن محور سی‌ سخت به یاسوج قطع شده و نارضایتی هایی را به همراه داشته است.

بر اساس این گزارش، به نظر می رسد چالشی که در حوزه حفاظت از محیط زیست با آن مواجه هستیم، وجود خلاءهای قانونی نیست بلکه رفتار و ضد و نقیض در برابر قانون و دور زدن آن است. وگرنه، چگونه ممکن است در کشوری که قانونش حتی درباره قطع درختان منازل مسکونی و شخصی نیز حق و حقوق قائل شده است، هزاران درخت توسط دولت قطع شود!

گزارش: ندا جوادهراتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا