چالش صدور مجوز برای پهپادها رفع می شود

دکتر سورنا ستاری با بیان این که حوزه پهپادها جزو حوزه‌هایی است که ما در آن مزیت‌های جدی داریم، اظهار کرد: چرا که بسیاری از بخش‌ها و شرکت‌ها محصولاتی با مزیت رقابتی تولید کرده‌اند و حتی در برخی موارد بهتر از محصولات عرضه شده در دنیا است.

وی موضوع جدی در زمینه طراحی و ساخت پهپادها را سرریز فناوری‌های ایجاد شده در این زمینه عنوان کرد و یادآور شد: در بخش‌های غیر نظامی پهپادهای با کاربرد در حوزه‌های نقشه‌برداری و پایش‌های مختلف که همه ارگان‌ها به آن نیاز دارند از جمله وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان نقشه‌برداری تولید شده است.

ستاری خاطر نشان کرد: این محصولات با هزینه‌های بسیار کمتر نسبت به نمونه‌های خارجی عرضه شده است که از جمله آن می‌توان به پهپادهای سم پاشی اراضی اشاره کرد و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه به دانش فنی طراحی ساخت این نوع پهپادها دست یافتند و همچنین توانستند سفارش‌هایی دریافت کنند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با تاکید بر این که شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه توانستند فرهنگ استفاده وسیع از پهپادها را نهادینه کنند، خاطر نشان کرد: به گونه‌ای که به جرئت می‌توان گفت ۹۶ درصد از شرکت‌های حاضر در این رویداد شرکت‌های خصوصی هستند که موفق شدند محصولات خود را به‌ویژه در بخش‌های طراحی بومی‌سازی کنند.

ستاری خاطر نشان کرد: این شرکت‌ها همچنین قادر هستند پهپادهای با تناژهای مختلف و با مداومت پروازی مختلف عرضه کنند و در این زمینه توانمندی خوبی در کشور ایجاد کنند.

وی حوزه پهپادها را جزو حوزه‌های دارای نوآوری دانست و تصریح کرد: این بخش به واسطه نوآوری است که توسعه یافته است.

ستاری همچنین با اشاره به چالش شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه طراحی و ساخت پهپادها گفت: صدور مجوز برای این شرکت‌ها در سه سال گذشته به صورت جدی مطرح بود، ولی با راه‌اندازی کارگروهی در معاونت علمی این چالش مرتفع شده و امروزه به طور وسیع با صدور مجوزها، از پهپادها استفاده می‌شود.

وی در عین حال با تاکید براین که استفاده از پهپادها مسائل امنیتی خاصی دارند، توضیح داد: یکی از مشکلات پهپادها غیر قابل شناسایی بودن آنها است که این امر می‌تواند برای هر سیستم نظامی تهدید به شمار برود.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری اضافه کرد: بر این اساس در کارگروهی که در معاونت علمی از چهار سال گذشته تشکیل شده، این مسائل حل شده و توانستیم مجوزهای مربوط به پهپادها را از ارگان‌های نظامی دریافت کنیم.

ستاری با تاکید بر این که پهپادهایی که امروز در این رویداد عرضه شده، از سوی شرکت‌هایی است که بیش از ۹۵ درصد آن‌های خصوصی است و ادامه داد: این پهپادها از نوع پهپادهای غیر نظامی هستند، ولی پهپادهای نظامی از فناوری‌های بالایی برخوار هستند.

وی تاکید کرد: موضوع جدی ما در این رویداد آن است که چگونه از این فناوری‌ها که به خوبی توسعه یافته‌اند، در بخش سیویل استفاده کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا