مقارنه ستاره دبران با ماه

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با ایسنا در این باره گفت: در شامگاه جمعه ۲۹ شهریور ستاره مشهور "دبران" در صورت فلکی گاو با جدایی ۲.۶ درجه، جنوب ماه خواهد بود.

وی با بیان اینکه این پدیده نجومی برای دومین بار در این ماه (شهریور) رخ می‌دهد، یادآور شد: این پدیده در ساعت ۲۰ و ۴۴ دقیقه جمعه ۲۹ شهریور رخ می‌دهد.

به گزارش ایسنا، دبران (آلفا گاو، Alpha Tauri) درخشان‌ترین ستاره صورت فلکی گاو است. این ستاره یک غول سرخ است و به دنبال خوشه پروین می‌گردد و مانند ستاره‌های خوشه پروین در حال دور شدن از زمین است. این ستاره سیزدهمین ستاره درخشان آسمان است. این ستاره ۲۵ مرتبه بزرگ‌تر از خورشید و ۱۵۰ برابر درخشنده‌تر از آن است. ستارگان تشکیل‌دهنده صورت فلکی گاو یک خوشه ستاره‌ای باز به نام خوشه "قلائص" هستند، ولی "دبران" جزو این مجموعه نیست.

این ستاره از کلمه عربی "الدبران" به معنی «دنباله‌رو» است، زیرا خوشه‌های ستاره‌ای پروین و قلائص را در آسمان دنبال می‌کند. دبران در طول تاریخ مدال درخشان‌ترین ستاره را داشته، اما به دلیل دور شدن از ما، دچار افت قدر (درخشندگی) شده است و در حال حاضر قدر ظاهری آن ۰.۸۴ است، بنابراین برای یافت این جرم آسمانی با ستاره‌های کمربند شکارچی مشکلی نخواهیم داشت. اگر یک خط فرضی از چپ به راست از کمربند صورت فلکی جبار امتداد دهیم، دبران را پیدا می‌کنیم و در فاصله حدود ۶۷ سال نوری از ما قرار دارد.