دامنه نهایی آتش‌سوزی در جنگل‌ها پیش بین می شود

شین کافیلد دانشجوی دکترای رشته دانش سیستم زمین و تیمی میان‌رشته‌ای از همکارانش موقعیتی فرضی را در نظر گرفتند که در آن چندین آتش سوزی به طور همزمان در جنگل روی می‌دهد. هرچند شاید چنین چیزی به نظر غیرعادی باشد اما در سال‌های اخیر که تغییرات اقلیمی، اقلیم گرم و خشک را در مناطقی از زمین مستقر کرده و آن‌ها را در معرض خطر بالای شعله ور شدن قرار داده، چنین اتفاقاتی در جهان رواج پیدا کرده‌اند.

کافیلد می‌گوید: «تنها دامنه تعداد محدودی از این زبانه‌ها بزرگ شده و عامل سوختن اکثر ناحیه تحت تاثیر می‌شوند، بنابراین، این رویکرد جدید را که بر شناسایی زبانه‌هایی که احتمال دارد از کنترل خارج شوند، تمرکز دارد؛ اتخاذ کردیم.»

این الگو از یک مدل درخت تصمیم (decision tree) برای پیش‌بینی استفاده می‌کند. درخت تصمیم نقشه‌ای از نتایج احتمالی یکسری از انتخاب‌ها یا گزینه‌های مرتبط بهم است به طوری که به یک فرد یا سازمان اجازه می‌دهد تا اقدامات محتمل را از لحاظ هزینه‌ها، احتمالات و مزایا بسنجد. با وارد کردن داده‌های اقلیمی و جزئیات حائز اهمیت در مورد اوضاع جوی و پوشش گیاهی موجود در پیرامون نقطه آغاز یک آتش به این مدل، پژوهشگران می‌توانند در ۵۰ درصد مواقع ابعاد و دامنه یک زبانه را پیش‌بینی کنند.

به گفته کافیلد سرعت یکی از فواید استفاده از این روش جدید است. الگوریتم به کار گرفته شده با وارد شدن هر دسته از اطلاعات جدید «یاد می‌گیرد» و می‌تواند به سرعت عناصر مهم را برای شناسایی آتش‌سوزی‌های بزرگ، دریابد.

«رویکرد آماری این سیستم مبتنی بر یادگیری ماشینی بسیار سریع‌تر و کارآمدتر است به ویژه وقتی پای چند آتش‌سوزی همزمان در میان باشد.»   

جیمز راندرسون از دیگر مولفان این پژوهش نیز معتقد است با توجه به این که تغییرات اقلیمی تعداد آتش‌سوزی‌های فصلی پیش‌بینی شده را در جنگل‌ها افزایش داده است، مقامات دولتی و مسئولان آتش‌نشانی به ابزار و روش‌های به روز نیاز دارند. مقابله هوشمندانه با آتش‌سوزی‌ها علاوه بر حفظ جان و مال افراد و حفاظت از زیربناهای مهم، در حفظ حیات طبیعی نیز اهمیت روزافزون دارد.

جزئیات این پژوهش در مجله Wildland Fire منتشر شده است. 

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا