در مقابل تهدید تجارت غیرقانونی مواد مخرب لایه ازن هوشیار باشیم

مراسم گرامیداشت روز جهانی حفاظت از لایه ازن در تهران، صبح امروز چهارشنبه با قرائت پیام آنتونیو گوترش به مناسبت سی و دومین سالگرد پروتکل مونترال و  روز جهانی ازن و بیستمین سالگرد همکاری‌های آژانس همکاری‌های بین‌المللی آلمان و سازمان حفاظت محیط‌زیست آغاز شد.

در پیام دبیرکل سازمان ملل متحد آمده است: هفته آینده کشورهای دنیا در مقر سازمان ملل متحد برای نشست «اقدام برای تغییرات اقلیمی» گرد هم می‌آیند، هدف این نشست برداشتن گامی بلند در راستای خاص جهانی مواجهه فوری با تغییرات اقلیمی بود که چندی پیش برگزار شد.
سال دیگری رو با موج گرما ابر توفان‌ها و آشفتگی‌های آب و هوایی پشت سر گذاشتیم که از ضرورت اقدام فوری و پیش از آن که بسیار دیر شود، حکایت دارد.
به خاطر داریم که پروتکل مونترال هم نمونه‌ای الهام‌بخش از توانایی همکاری بشر در مواجهه با چالشی جهانی و هم ابزاری کلیدی در برخورد با بحران کنونی تغییرات اقلیمی قلمداد می‌شود، در چهارچوب این معاهده جهانی ۳۲ سال است که کشورها برای کاهش مواد مخرب لایه ازن که به گستردگی در صنعت تبرید و تهویه استفاده می‌شد در حال تلاش است که در نتیجه آن لایه ازن که سپر حفاظتی ما در مقابل اشعه زیان‌بار فرابنفش خورشید است در حال بهبود است.
پروتکل مونترال از طریق اصلاحیه کیگالی خود برای کاهش هیدرو فلوروکربن‌ها که گازهای گلخانه‌ای قوی در صنعت تبرید و تهویه هستند می‌تواند به همان موفقیت‌های چشمگیر در مورد تغییرات اقلیمی هم دست یابد حذف مصرف این دسته از مواد می‌تواند باعث کاهش گرمایش جهانی تا میزان ۴ دهم درجه سانتیگراد تا سال ۲۱۰۰ میلادی شود به موازات اینکه صنعت در حال باز طراحی تجهیزات جهت جایگزینی HFC ها است جهت کاهش بیشتر اثرات منفی کارکرد این تجهیزات بر روی تغییرات اقلیمی باید افزایش بهره‌وری انرژی را نیز در نظر داشته باشد.
چنین موفقیتی برای پروتکل مونترال حاصل حمایت همه جانبه جهانی است، از ۸۱ کشوری که اصلاحیه کیگالی را مصوب کرده‌اند سپاسگزارم و دیگر کشورها را تشویق می‌کنم از آنها پیروی کنند.
انتشار گاز CFc-11 که به تازگی مشاهده شده ضرورت سامانه‌های پایش مداوم گزارش‌دهی قوانین بهبود یافته و اجرای آنها را خاطرنشان می‌کند.
اجرای اصلاحیه کیگالی اهمیت فوق‌العاده‌ای برای راهکار«اقدام برای تغییرات اقلیمی» دارد، نیاز است و همه کشورها «راهبرد ملی تبرید» را تدوین کرده تا بتوانند زنجیره تبرید کارا و پایدار داشته و خدمات پایه سلامت مانند واکسیناسیون و غذای سالم را برای همه مردم فراهم کنند، خواستار اقدامات بهتر و مستحکم‌تر از سوی صنعت هستیم مشارکت و نقش راهبری شرکت‌های پیشروی جهانی در تبدیل این چشم‌انداز به واقعیت و ضرورت دارد.
داشتن لایه ازن و اقلیم سالم از ضروریات تحقق اهداف توسعه پایدار است، پروتکل مونترال به ایفای نقش خود در محافظت از مردم و هم‌زمان سیاره زمین ادامه می‌دهد، از روز جهانی ازن برای خواسته بزرگتر در زمینه کاهش گرمایش جهانی در نشست «اقدام برای تغییرات اقلیمی» و گردهمایی‌های بعدی الهام بگیریم.
سفیر آلمان در تهران، نمایندگانی از اتاق بازرگانی ایران و آلمان، مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست و جمعی از متخصصان این حوزه در مراسم گرامیداشت روز جهانی حفاظت از لایه ازن به میزبانی سازمان محیط زیست حضور دارند.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا