مسابقه علمی ایمنی در آزمایشگاه‌های نانو

 از سوی شبکه ایمنی نانو با همکاری سایت آموزش نانو، مسابقه‌ای تحت عنوان "ایمنی در آزمایشگاه نانو" بر اساس دو استاندارد (ISIRI 12325 و ISIRI 13736) برگزار می‌شود.

 

علاقه‌مندان برای حضور در این رقابت علمی می‌توانند با مطالعات این دو استاندارد، سؤالات طرح شده را پاسخ دهند. سؤالات در دو فرمت چهار گزینه‎ای و تشریحی طراحی شده‎اند و شرکت‎کنندگان می‎توانند فایل سؤالات را از سایت ستاد نانو دریافت کنند و پاسخ‎های خود را در قالب فایل word وارد کرده و آن را به ایمیل edu@nano.ir ارسال کنند و یا پاسخ‌های خود را چاپ کرده و در ایام جشنواره فناوری نانو که از ۱۸ تا ۲۱ مهرماه امسال برگزار می‌شود، به غرفه استاندارد و ایمنی ستاد نانو تحویل دهند.

دو استاندارد (ISIRI 12325 و ISIRI 13736) به ترتیب با عناوین "آیین کار سلامت و ایمنی در محیط‎های کار با نانومواد" و "فناوری نانو – بسته‎بندی و حمل‌ونقل ایمن نانومواد – آیین کار" مطرح است.

مهلت شرکت در این مسابقه تا ۲۵ مهرماه تعیین شده است و به سه نفر از برگزیدگان به قید قرعه، جایزه نقدی به ارزش ۵۰۰ هزار تومان و دو میلیون تومان گرنت شبکه آزمایشگاهی اهدا خواهد شد.

بر اساس استاندارد آیین کار سلامت و ایمنی در محیط‌های کار با نانو مواد (ISIRI 12325)، روش‌ها یا سامانه‌های کنترلی مورد استفاده برای آزمایشگاه‌ها یا کنترل آئروسل‌ها، برای کنترل ریسک‌های بهداشتی و ایمنی نانو مواد موثر خواهند بود. این استاندارد راهنمایی برای انتخاب روش‌های مناسب کاهش مواجهه با نانوذرات و حذف یا کاهش ریسک فاکتورها جهت تأمین سلامت و ایمنی کارکنان و کاهش اثرات زیست محیطی است. از این رو این راهنماها به هیچ وجه مانع از تلاش مدیران و مسئولین محیط‌های کاری نانو برای ایجاد یا بهبود شیوه‌های اختصاصی ارزیابی و کنترل خطرات و تأیید کفایت کنترل‌های به کارگرفته شده برای حفاظت از سلامت کارکنان نیست.

در حال حاضر، با توجه به فقدان اطلاعات کافی و متقن در زمینه سمیت انواع نانومواد، روش ارزیابی ریسک ناشی از آنها و اثربخشی شیوه‌های مختلف کنترل، این استاندارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بر اساس استاندارد فناوری نانو- بسته‌بندی و حمل و نقل ایمن نانو مواد- آئین کار (ISIRI 13736) نیز، نانو ذرات به جهت اندازه بسیار کوچک و به تبع آن افزایش سطح، واکنش‌پذیری شیمیایی و زیستی و هدایت الکتریکی می‌توانند علاوه بر ایجاد مزیت‌ها و خصوصیت‌های منحصر به فرد، ریسک‌های بهداشتی،‌ ایمنی و زیست محیطی قابل ملاحظه‌ای را به دنبال داشته باشد. در حال حاضر با توجه به کمبود اطلاعات در خصوص توانمندی‌های بدن انسان در تشخیص و پاسخ مناسب به اکثر نانو مواد و توانایی ما در پیش‌بینی صحیح اثر مواجهه با نانو مواد بر سلامت کارکنان محیط‌های کاری نانو، کاهش احتمال آزاد شدن نانو ذرات در محیط‌های آزمایشگاهی بهترین راهبرد در حفظ سلامت کارکنان خواهد بود.

در این راستا این استاندارد قصد دارد با ارائه الزامات ایمنی در بسته‌بندی و حمل‌ونقل مواد به حفظ سلامت و ایمنی کارکنان و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی در محیط‌های کاری نانو کمک کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا