ژن اصلی بیماری اسکیزوفرنی کشف شد

گروهی از محققان با همکاری ابولفضل دوست پرست ترشیزی دانشمند ایرانی ژنی را کشف کردند که در تنظیم بیماری اسکیزوفرنی نقش دارد.  آنها با استفاده از ابزارهای رایانشی درباره شبکه های رونویسی ژن در مجموعه ای وسیع از بافت های مغزی تحقیقاتی انجام دادند.   

 آنها با کمک این روش، ژن تنظیم کننده اصلی اسکیزوفرنی را کشف کردند که در فرایند رشد اولیه مغز  انسان تاثیرگذار است.  این یافته ها  در آینده به تولید درمان هایی برای اختلالات عصبی روانی کمک می کند.

 کای وانگ رهبر این پژوهش در بیمارستان کودکان فیلادلفیا می گوید:  از آنجا که صدها یا هزاران ژن ریسک ابتلا به اسکیزفرنی را همراه دارند، کشف مهمترین ژن تاثیرگذار در این فرایند اهمیت خاصی دارد. تعیین ژن های تنظیم کننده اصلی این اختلال به ما کمک می کند درمان های بهتری در آینده بسازیم.

هرچند فقط یک نفر میان هر ۱۰۰ بزرگسال به اسکیزوفرنی مبتلا می شود اما این بیماری ژنتیکی است و ساختار ژنتیکی اختلال عصبی روانی بسیار پیچیده است. به طوری که سوالات بی پاسخ زیادی درباره آن وجود دارد. 

در این تحقیق، پژوهشگران از رویکردهای زیست شناسی سیستم های رایانشی برای تشخصی مسیر اصلی مرتبط با بیماری در اسکیزوفرنی استفاده کردند تا تنظیم کننده اصلی در این مسیر را کشف کنند که روی صدها ژن پایین دست تاثیر می گذارد.

وانگ و همکارانش دو دسته اطلاعات از نمونه های بیولوژیکی مبتلایان به بیماری اسکیزوفرنی و افراد سالم را بررسی کردند. یکی از دسته ها کنسریوم CommonMind یا CMC بود که حاوی  مجموعه هایی از نمونه های مغزی  بود که درست نگهداری شده اند.

دسته دوم مجموعه ای از سلول های عصبی اولیه  بود که در آزمایشگاه کشت شده بودند.  این سلول های از  عصب بویایی( اپیتلیوم بویایی) مشتق شده بودند. جمعی از مولفان این پژوهش در دانشگاه جنوب کالیفرنیا و SUNY Down   این نمونه های بیولوژیک را تولید کرده بودند.

در مجموعه CMC  بافت مغزی افراد پس از مرگ وجود داشت و از مجموعه دوم  برای تایید یافته های مطالعه نمونه های CMCاستفاده شد. نمونه های CMC  حاوی سلولهای عصبی از بیوپسی بینی کشت شده بود.

محققان با استفاده از الگوریتمی که در دانشگاه کلمبیا توسعه یافته بود عملیات رونویسی شبکه های ژن را بازسازی کرد. آنها متوجه شدند ژن TCF4 تنظیم کننده اصلی اسکیزوفرنی است.  این تحقیق در نشریه Science Advances منتشر شده است.

منبع: مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا