زمان واکنش پدافند هوایی به چند ثانیه رسید

شرکت "لاکهید مارتین" در نمایشی از چگونگی وقوع جنگ‌ها در آینده و دفاع در برابر برخورد موشک‌ها به هواپیماهای جنگی، با همکاری آژانس دفاع موشکی و نیروی هوایی آمریکا یک هواپیمای شناسایی F-۳۵ و یک هواپیمای جاسوسی U-۲ را به عنوان بخشی از یک پدافند موشکی به نام "پروژه شورش"(Project Riot) از طریق پیوندهای داده‌ای به یک ایستگاه زمینی متصل کردند.

هدف این پروژه این است که نشان دهد چگونه سیستم عامل‌های مختلف با سطوح مختلف امنیت سایبری می‌توانند به یکدیگر متصل شوند تا در عرض چند ثانیه به تهدیدات پاسخ دهند.

همین چند سال پیش بود که یک پایگاه نظامی رایانه‌ای به معنای وجود یک دستگاه رایانه "اپل II" در دفتر پایگاه بود، اما امروزه سیستم‌های دیجیتالی پیشرفته، شبکه‌های داده جهانی و هوش مصنوعی به سرعت در حال تغییر چهره نبردها برای قدرت‌های بزرگ دنیا هستند، زیرا جریان اطلاعات به اندازه توسعه موشک‌ها، کشتی‌ها و هواپیماها مهم شده است و مراکز فرماندهی و حتی سربازان به طور فزاینده‌ای در حال متصل شدن به هم هستند تا به عنوان یک مبارز واحد عمل کنند.

مشکل این است که جمع کردن همه این عناصر کنار هم مثل متصل کردن یک بلندگوی بلوتوثی به یک گوشی هوشمند نیست. سیستم‌ها می‌توانند در برابر حملات سایبری آسیب پذیر باشند و داده‌های پخش شده نیز غالباً حساس هستند، بنابراین پیوند دادن سیستم‌های دیجیتال به معنای تحقق بسیاری از سطوح مختلف امنیتی بر روی دامنه‌های مختلف است که همه آنها مجبور هستند فوری و با هم کار کنند.

شرکت لاکهید مارتین و شرکایش برای "پروژه ریوت" از یک جنگنده F-۳۵ به عنوان حسگر پیشگام برای شناسایی یک موشک مهاجم استفاده کردند. هواپیمای جاسوسی مدرن شده U-۲ نیز با پردازنده فعال به عنوان یک چشم بینا بین جت جنگنده و فرمانده پدافند هوایی در ایستگاه زمینی عمل می‌کرد که داده‌ها را برای تصمیم گیری در مورد نحوه پاسخگویی ارسال می‌کرد.

این عملیات تمرینی به طور معمول چند دقیقه طول می‌کشد، اما با این روش تنها چند ثانیه به طول انجامید. طبق گفته لاکهید مارتین، این تیم از فناوری‌های معمول در دسترس برای پایین آمدن هزینه‌ها و همچنین تکمیل اهداف پروژه طی چهار ماه استفاده کرده است که نه تنها هواپیماها و پایگاه زمینی را متصل کردند، بلکه شبکه‌ای ایمن ایجاد کردند که بتواند داده‌های حسگر نسل ۵ را حتی با استفاده از فناوری‌های قدیمی‌تر اداره کند.

"گرگ اولمر" معاون رئیس لاکهید مارتین می‌گوید: F-۳۵ با داشتن حسگرهای پیشرفته و قدرت اتصال، قادر به جمع آوری و یکپارچه کردن اطلاعات مهم است که باعث می‌شود نیروهای عملیات مشترک ایمن‌تر و موثرتر عمل کنند. هیچ جت جنگنده دیگری در دنیا از این توانایی برخوردار نیست و این آزمایش یک گام مهم در مسیر باز کردن قفل انجام عملیات‌های چند دامنه و آزاد سازی کامل پتانسیل چنین عملیات‌هایی است.

منبع: ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا