تحریم ها بر تبادل اساتید و گردشگر تاثیر ندارد

در این مراسم معاون فرهنگی سفارت اتریش در پاسخ به سوال خبرنگار سیناپرس مبنی بر نقش تحریم ها در صنعت گردشگری و طبیعت گردی ایران، گفت: تبادل اساتید و گردشگر در زمره بخش‌هایی است که تحریم‌ها نمی توانند آن را تحت تاثیر قرار دهند و ما هیچ مشکلی در این حوزه نداریم.

الکساندر ریگر ادامه داد: علاوه بر این، به تازگی با مسوولانی از پنج کشور دیگر اتحادیه اروپا از دیگر مناطق طبیعت گردی بازدید کردیم. چراکه، قصد داریم با فرهنگ و مردم بخش‌های مختلف ایران آشنا شویم و آن را معرفی کنیم.

وی عنوان کرد: اگر گردشگران به یک منطقه سفر کنند قطعا با بخش‌ها و جوانب مختلف گردشگری آن منطقه از جمله فرهنگ، آداب و رسوم، میراث فرهنگی و… نیز آشنا خواهند شد.

معاون فرهنگی سفارت اتریش تاکید کرد: همکاری های راهبردی ایران و اتریش در راستای تشکیل کارگروه‌های مشترک ادامه خواهد داشت و در سمپوزیوم پیش‌رو اساتیدی از اتریش برای حضور در دو کارگروه آب، محیط زیست و گردشگری به ایران سفر خواهند کرد.

ثبت دماوند به عنوان میراث جهانی هدفی بزرگ

ریگر با اشاره به وضعیت کنونی در قله دماوند، گفت: دماوند به عنوان نماد کوهستان‌های ایران برای ما بسیار مهم است. نکته دیگر اینکه بیشتر کوه‌های ایران از نظر تکنیکی صعود آسانی دارند و این موضوع نقطه مثبتی در جذب گردشگر تلقی می شود. دماوند به لحاظ امکانات طبیعی منطقه آمادگی جذب گردشگر را داراست اما، شاهد مشکلاتی در حوزه گردشگری پایدار و عدم توجه به محیط زیست در این منطقه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های گردشگری مرتبط با محیط زیست باید در دماوند مورد توجه قرار گیرد و استانداردها بر اساس استانداردهای جهانی تعریف شود.اگر ایران قصد دارد دماوند را به عنوان یکی از میراث‌های جهانی خود در یونسکو ثبت کند که این هدف بسیار خوبی است، باید در حوزه حفظ استانداردهای محیط زیست و گردشگری پایدار نیز تلاش‌های لازم را انجام دهد و برای رسیدن به این هدف همسو با استانداردهای جهانی پیش برود.

معاون فرهنگی سفارت اتریش ادامه داد: در رابطه با انواع اقامتگاه‌هایی که باید در اطراف دماوند شکل گیرد، بهتر است متخصصان پاسخگو باشند اما به عنوان یک گردشگر معتقدم بازیافت فاضلاب و نوع دفع زباله در دماوند باید مورد توجه قرار گیرد تا به سطوح استانداردهای بین‌المللی نزدیکتر شویم با این وجود سرویس‌دهی به گردشگران و همراهی آنها و نوع پذیرایی بسیار خوب است.

روابط بین کشورها از طریق گردشگران محقق می شود

ریگر در ادامه با اشاره به اینکه روابط بین دو کشور تنها از طریق سفارتخانه‌ها و دیپلمات ها اتفاق نمی‌افتد، گفت: این روابط می تواند از طریق گردشگران، تبادل دانشجو و اساتید نیز محققی شود. چنانکه سال گذشته شاهد عقد قرارداد همکاری بین فدراسیون کوهنوردی ایران و نیچرفرند اتریش که یکی از باسابقه‌ترین باشگاه‌های کوهنوردی است، بودیم که در پی آن برنامه‌های آموزشی توسط اساتید کوهنوردی اتریش در ایران برگزار شد.

نقش گردشگری در اشتغالزایی

در ادامه رئیس دانشگاه علم و فرهنگ در رابطه با تاثیر گردشگری و طبیعت گردی در حوزه اشتغالزایی در کشور گفت: صنعت گردشگری در دنیا توانسته با سرمایه گذاری اندک به درآمد قابل توجهی دست پیدا کند که این موضوع قطعا به ایجاد اشتغال در کشور نیز کمک خواهد کرد. این رویداد مسیری برای کمک به اقتصاد کشور و ایجاد اشتغال برای مردم و متخصصان این حوزه را مهیا خواهد کرد.

دکتر سید سعید هاشمی افزود: همه اقداماتی که در حال انجام است در ایجاد فرصت های شغلی جدید به ویژه در گردشگری کوهستان نقش بسزایی ایفا خواهد کرد.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا