هدیه باستانی همسر فرعون، خالی بود

دره پادشاهان نام منطقه‌ای باستانی و وسیع است که در مقابل شهر باستانی اقصر در کرانه باختری رود نیل گسترده شده است. شهرت بسیار زیاد این منطقه، مدیون وجود مقابر و معابد متعددی است که به فراعنه و سایر اشراف‌زادگان مصری تعلق دارد. فعالیت‌های باستان شناسان طی چند دهه گذشته منجر به شناسایی تعداد زیادی از این مقابر شده است که در بین آن‌ها افراد مشهور، کاهنان، فراعنه و شاهزادگان قرار داشته و هرکدام از این مقابر دارای راز و رمزهای زیادی بودند.

چندی پیش و هنگامی‌که باستان شناسان نمایشگاه‌های متعددی را در موزه قاهره تدارک دیده بودند، بیتانی هیوگز (Bethany Hughes) مورخ و مصر شناس مشهور، در طول فیلم‌برداری از بزرگ‌ترین گنجینه‌های مصر، کشفی غیرمنتظره را تجربه کرد.

محوطه باستانی شرودد (shrouded) در دره پادشاهان واقع در کرانه باختری رود نیل و در نقطه مقابل اقصر، دارای 63 مقبره است که در بین آن‌ها مکان‌های معروفی همچون مقبره فرعون رامسس دوم، رامسس سوم و فرعون ستی قرار دارد.

اما یکی از این موارد برجسته، مقبره KV62  است که به توت‌عنخ‌آمون تعلق دارد و در سال 1922 میلادی و توسط هوارد کارتر (Howard Carter) به نمایندگی از لرد کارنارون (Lord Carnarvon) کشف‌شده و از زیرخاک بیرون آورده شد. این مقبره گنجینه‌ای واقعی بود که دانشمندان و باستان شناسان بیش از هشت سال روی آن کارکردند و با توجه به وضعیت شکنندگی مقبره و با استفاده از تکنیک ضبط دقیق کارتر، آثار باستانی آن را بیرون آورده‌اند.

از آن زمان تاکنون، برخی از آثار باستانی این مقبره هنوز هم در رمز و راز پنهان‌شده و درنتیجه امروزه اطلاعات کمی در مورد آن‌ها وجود دارد.

هیوگز در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد: «یکی از این اقلام موجود در عکس‌های اصلی هوارد کارتر این جعبه مرموز بود. اکنون می‌دانیم که این گنجینه به فرعون تعلق نداشته است. ما می‌دانیم که این گنجینه متعلق به همسر توت‌عنخ‌آمون بوده و می‌توان گفت تنها اثر باستانی باقی‌مانده از اوست.»

بیتانی هیوگز از دکتر عیسی زیدان (Essa Zidan) درخواست کرد تا  این گنجینه باستانی که پیش از این باز نشده بود را باز کنند. به نظر هیوگز «این‌یک بقچه از جنس کتان است.» در کمال تعجب این مورخ و مصر شناس مشهور، دکتر زیدان اجازه باز کردن آن را صادر کرد. او هیجان‌زده اظهار داشت: «این جعبه هرگز پیش از این باز و فیلم‌برداری نشده است و دکتر زیدان باز کردن آن را فقط برای ما عرضه کرده است.» بااین‌حال باز کردن این جعبه نتیجه خاصی به همراه نداشته چرا که جعبه خالی بوده است.

با توجه به مشاهداتی که این میزبان تاریخ باستان‌شناسی در زمان باز کردن جعبه داشته، گفته است: «متأسفانه جعبه خالی است؛ اما می‌توان چوب و رزین و همچنین تاریخ به وجود آمده در آن را مشاهده و لمس کرد. البته این موضوع از اهمیت جعبه باستانی همسر فرعون کم نخواهد کرد و این شی باستانی همچنان اسرار زیادی را در خود پنهان دارد.»

مترجم: احسان محمدحسینی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام .سپاس از مطالب بسیار جالبتون. عالی بود به موضوعی که پرداختین.خیلی کامل .واقعا ممنونیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا