علم و فرهنگ به کمک طبیعت می آیند

در این نشست رئیس دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به اینکه ارتباطات و تعاملات بین المللی از اهداف اصلی و در راستای برنامه های توسعه ای این دانشگاه به شمار می رود، گفت: بخشی از این اهداف از طریق تعامل دانشگاه علم و فرهنگ با دانشگاه های سایر کشورها مانند اتریش، فرانسه و مالزی شکل گرفته است.
دکتر سیدسعید هاشمی افزود: دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان مجموعه ای با تلاش و دارای دغدغه در بخش گردشگری، پس از اقدام ارزشمند سفارت اتریش در زمینه برگزاری سمپوزیوم کوهستان( دماوند) که سال گذشته برگزار شد؛ تصمیم به مشارکت با سفارت اتریش برای برگزاری سمپوزیوم بین المللی گردشگری پایدار را گرفت.زیرا معتقدیم این سمپوزیوم می تواند فرصت مناسبی را برای ایران و اتریش در راستای  تبادل تجربیات در حوزه گردشگری فراهم کند.
وی ادامه داد: ضمن اینکه در حوزه گردشگری طبیعت و چگونگی زندگی جوامع محلی موضوعاتی مورد بحث قرارگرفت که نتایج مثبتی نیز به همراه داشت. معتقدیم گردشگری پایدار با محوریت طبیعت گردی باعث سودمندی جوامع محلی شده و نهایتا موجب تقویت خرده فرهنگ ها می شود.
هاشمی تصریح کرد: این رویداد در حوزه اشتغال زایی و آموزش ثمرات خوبی به همراه خواهد داشت. همچنین دراین راستا اقداماتی جهت حفاظت از محیط زیست و میراث فرهنگی و طبیعی کشور صورت خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم تعامل بین دو کشور ایران و اتریش، در سمپوزیوم گردشگری که همزمان با روز جهانی گردشگری ، سوم و چهارم مهرماه سال جاری برگزار می شود، گام جدی و محکمی در مسیر  توسعه همه جانبه گردشگری و طبیعت گردی ایجاد کند.
هاشمی با بیان اینکه در کنار این رویداد یک نمایشگاه جنبی پیرامون صنایع مرتبط با گردشگری نیز خواهیم داشت که از استان های کشور دستاوردها و محصولات مرتبط خود را به نمایش می گذارند، اظهار کرد: در کنار این نمایشگاه جشنواره دانشجویی نیز با همکاری سازمان دانشجویان وزارت علوم برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: امیدواریم این رویداد بتواند در زمینه انتقال تجربیات و همکاری های علمی مفید واقع شود و دو ملت را از لحاظ فرهنگی به هم نزدیک کند و تعاملات فرهنگی و هنری در حوزه گردشگری و در راستای مبادله استاد و دانشجو به بهترین شکل صورت گیرد.

گردشگری طبیعت اتریش و ایران تشابه زیادی باهم دارند

در ادامه این نشست معاون سفیر و مدیر انجمن فرهنگی اتریش با اشاره به هدف سفارت اتریش از برگزاری سمپوزیوم مشترک با دانشگاه علم و فرهنگ گفت: سال گذشته پس از برگزاری سمپوزیوم گردشگری کوهستان اتفاقات مثبتی رخ داد . در نخستین سمپوزیوم با همکاری یکی از بزرگترین باشگاه های کوهنوردی و دانشگاه های متخصص گردشگری اتریشی توانستیم به صورت محدود به حوزه گردشگری وارد شویم.

الکساندر ریگر ادامه داد: باتوجه به اینکه اتریش و ایران در حوزه گردشگری و طبیعت گردی و همچنین گردشگری فرهنگی تشابه زیادی دارند ،طی جلساتی با مسوولان دانشگاه علم و فرهنگ به این نتیجه رسیدیم که میتوانیم در این حوزه کارهای بیشتری را انجام دهیم.
وی تاکید کرد: تبادل تجربه در بخش محیط زیستی با ایران برای ما حائز اهمیت است. با توجه به اینکه اتریش در حوزه گردشگری طبیعت و به ویژه گردشگری زمستانی اشتباه هایی مرتکب شد و  با گردشگرانی مواجه بودیم که آسیب های جدی محیط زیستی و فرهنگی را به طبیعت زدند ؛ به گونه ای که 40 سال پیش منابع آبی مناطق کوهستانی اتریش به قدری آلوده بود که نه تنها قابل شرب نبود، بلکه قابل شناکردن نیز نبود؛ توانستیم اقداماتی در حوزه محیط زیست از طریق کنترل و نظارت روی ارتقای سطح کیفی گردشگری در این مناطق انجام دهیم.

وی تصریح کرد: از این رو، سعی داریم در قالب این سمپوزیوم تجربیات را به دوستانمان در ایران نیز انتقال دهیم و گام موثری در راستای ارتقای گردشگری و حفظ محیط زیست دو کشور برداریم.

ارائه جزییاتی از سمپوزیوم بین المللی گردشگری پایدار

در ادامه این نشست دبیر علمی سمپوزیوم بین المللی گردشگری پایدار به ارائه جزئیات کارگاه های تخصصی که در حاشیه این مراسم برگزار خواهد شد، اشاره کرد و گفت: نخستین کارگاه با عنوان «توسعه محصولات اکوتوریستی، ملزومات کیفیت در اکوتوریسم» با هدف معرفی جاذبه های اکوتوریسم ایران به عنوان فرصتی برای حضور ایران در بازارهای اروپا و همچنین تبادل تجربیات با ایران از طریق پیشنهادات برای موفقیت اکوتوریسم در آلپ و قفقاز توسط پروفسور کریستسان باوگارتنر ارائه خواهد شد.
دکتر منوچهر جهانیان افزود: کارگاه تخصصی دوم با عنوان «پارک های ملی، پارک های طبیعت، پناهگاه های حیات وحش با هدف آگاه سازی زیست محیطی در مناطق کوهنوردی و توسعه زیرساخت های مسیرهای کوهنوردان» توسط دکتر ورونیکا گرونشاچنر-برگر ارائه می شود.
وی با بیان اینکه کارگاه سوم تحت عنوان« اصول اخلاقی در اکوتوریسم، طبیعت گرایی و کدهای اخلاق جهانی با رویکرد معنویت»است، گفت: این کارگاه توسط دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو برگزار می شود. همچنین کارگاه دیگری نیز با عنوان «طراحی و مدلسازی مسیرهای کوهنوردی و اهمیت کوهنوردی پارک ماریازل برای گردشگری و برنامه های آموزشی ورزش های کوهستانی» در اتریش توسط تیمو موزر و ارنست سیلوستر دالینگ ارائه می شود.
بنا به گفته جهانیان کارگاه دیگری تحت عنوان« نقش و جایگاه جوامع میزبان و محلی در حفاظت و صیانت از اکوتوریسم و طبیعت گرایی» توسط دکتر محمدتقی رهنمایی ارائه می شود.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا