امکان تجاری سازی ایده برای نخبگان فناوری نانو

این مسابقه که بزرگترین رقابت علمی در حوزه فناوری نانو است هر ساله توسط کارگروه ترویج و آموزش عمومی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار می‌شود.

دبیر مسابقه ملی فناوری نانو در گفتگو با سیناپرس در رابطه با برگزاری نهمین دوره برگزاری این مسابقات با بیان اینکه این مسابقه تحت حمایت بنیاد ملی نخبگان برگزار می شود و قطعا از آیین نامه های این بنیاد پیروی می کند، گفت: طبق آیین نامه بنیاد ملی نخبگان دانشجویان نخبه امکان شرکت در این مسابقه را دارند و فارغ التحصیلان نیز تنها در شرایطی می توانند در این مسابقه شرکت کنند که تنها دو سال از زمان فارغ التحصیلی آنها گذشته باشد.

مهندس محمد باقری با اشاره به اینکه، به همین دلیل بیش از 90 درصد از شرکت کنندگان این مسابقه دانشجویان سراسر کشور هستند، تصریح کرد: از میان شرکت کنندگان 50 درصد دانشجویان مقطع کارشناسی و 50 درصد نیز در مقطع تحصیلات تکمیلی تحصیل می کنند.

وی با بیان اینکه این مسابقه در سطح ملی برگزار شده است و از تمامی دانشگاه های کشور در آن حاضر بودند، گفت: در 31 مرکز استان حوزه آزمونی داشتیم که از این میان استان های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، هرمزگان، بوشهر بیشترین میزان مشارکت را داشتند.

 پاداشی که در انتظار برگزیدگان مسابقه ملی فناوری نانو است

باقری در رابطه با دستاوردهای این مسابقه برای برگزیدگان آن، گفت: ستاد توسعه نانو یکی از متولیان توسعه فناوری در بخش نانو در کشور است و یکی از کارکردهای این مسابقه شناسایی نخبگان سطح جامعه و کسانی که از دانش فنی بالایی در حوزه نانو برخوردارند، بوده است.

وی ادامه داد: امتیازات بنیاد ملی نخبگان شامل جوایز نقدی، گرنت آزمایشگاهی، جوایز اعتباری در راستای پژوهش و تحقیق است که تمامی دانشگاه های عضو شبکه آزمایشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که بیش از هزار دانشگاه هستند، می توانند از آن بهره مند شوند.

باقری تاکید کرد: جدای از اینها، بزرگترین امتیازی که برای برگزیدگان این مسابقات در نظر گرفتیم، موضوع ایجاد اشتغال است. همانطور که مستحضرید موضوع اشتغال یکی از حلقه های مفقوده در کشور است و عمدتا نخبگان برای اینکه بتوانند در حوزه دانش و فناوری کشور ورود پیدا کنند با چالش مواجه هستند. چراکه، در فرآیند توسعه فناوری و دریافت حمایت های لازم تا رسیدن به مرحله تجاری سازی خلاء هایی وجود دارد که سعی ما بر این است آن را پوشش دهیم.

وی ادامه داد: در این دوره از مسابقات حدود 400 برگزیده نخست این مسابقه وارد مرحله نانو استارت آپ شدند. با توجه به اینکه فرآیند این مسابقه به صورت خودحذفی است و فضا، فضای توسعه فناوری است، کسانی می توانند در این فرآیند به نتیجه برسند که با جدیت این حوزه را پیگیری کنند.

دبیر مسابقه ملی فناوری نانو عنوان کرد: تا این لحظه 100 برگزیده به عنوان نفرات برتر انتخاب شدند. به این معنا که چالش ها را با موفقیت پشت سر گذرانده اند و به مرحله طرح و ایده رسیدند و قصد تولید دارند.

وی تاکید کرد: بعد از این مرحله مشاوره فنی، کسب و کار، تامین هزینه های آنالیز و ساخت مواد برای تولید نمونه اولیه را در اختیار برگزیدگان قرار می دهیم و در نهایت این افراد را به شتابدهنده ها معرفی می کنیم که بتوانند فرآیند تجاری سازی و ورود فناوری به بازار را طی کند.

باقری خاطرنشان کرد: این بزرگترین کاری است که برای برگزیدگان این مسابقه در نظر گرفتیم که به نظر می رسد، می تواند کمک بزرگی به نخبگان فعال در این حوزه باشد.

گزارش: ندا جوادهراتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا