تمامی انرژی فنلاند از انرژی های تجدیدپذیر تامین می شود

محققان دانشگاه صنعتی لاپینرانتا (LUT) در زمینه تامین کل انرژی فنلاند در سال 2050 از انرژی های تجدیدپذیر پژوهش ‌هایی انجام داده اند. نتایج این پژوهش نشان داده است چنین امکانی نه تنها کاملا اجرایی است بلکه با برنامه ریزی دقیق می تواند با دیگر انرژی ها نیز وارد بازار رقابتی گردد.

برای رسیدن به هدف ملی کاهش گازهای گلخانه‌ای تا سال 2050، تمامی بخش ‌های انرژی باید تا سال 2050 عاری از هرگونه نشر این گونه گازها باشند. مدل سازی ها نشان می ‌دهد سیستم انرژی تمام تجدیدپذیر بخش زیادی از انرژی باد و خورشید را با تعامل هوشمندانه ‌ای بین انرژی‌های الکتریسیته، گرمایشی/سرمایشی و حرکتی تقسیم می‌کند. صنعت تبدیل انرژی به گاز یا به عبارتی تبدیل انرژی الکتریکی به گازهایی چون هیدروژن یا گاز طبیعی مصنوعی و همچنین راه‌های ذخیره سازی انرژی مانند باتری‌ها، ذخیره کننده‌های گرما و ذخیره کنندهای گاز طبیعی مصنوعی، نقش محوری در اجرایی ساختن طرح استفاده از انرژی های تجدید پذیر دارند.

این پژوهش شامل بررسی و برآورد هزینه اولیه و اندازه‌گیری ابعاد مصرف انرژی در آینده کشور فنلاند ، یا به عبارتی میزان ظرفیت هر یک از محصولات، مصرف کنندگان و صنعت ذخیره سازی، برای عملیاتی کردن طرح است. مطالعات نشان داده است از نظر ساختار صنعتی و اقتصادی، سیستم انرژی آینده فنلاند فرآیندی قابل اجرا است که می تواند در سایه یک برنامه ریزی دقیق پیشرفت و توسعه پیدا کند.

این سیستم شامل ذخیره سازی تا 35 گیگاوات از انرژی خورشیدی و تا 44 گیگاوات از انرژی باد است که این مقادیر از تخمین های قبلی بالاتر بوده و توسط سازمان پتانسیل فوتوولتائیک باد و خورشید در فنلاند پشتیبانی شده است. این سیستم می‌تواند سالانه بیش از TWh166  الکتریسیته (تقریبا دو برابر سطح مصرف نهایی الکتریسیته در زمان حال) را تولید کند. مقدار الکتریسیته اضافی به منظور تولید سوخت‌های مصنوعی که در موارد مختلف مورد نیاز است، مورد مصرف قرار می‌گیرد. به علاوه، الکتریسیته مستقیما جایگزین سوخت‌های فسیلی در بسیاری از حوزه ها می شود، مانند سیستم های گرمایشی و حمل و نقل. این نتایج شامل باتری ثابت با قابلیت ذخیره سازی 20 گیگاوات ساعت، سه میلیون خودرو الکتریکی با این مقدار ذخیره انرژی و تبدیل به گاز با ظرفیت 30 گیگا وات می‌شود.

در این تحقیق مقدار هزینه سالیانه برای انرژی 100% تجدیدپذیر به طور تقریبی 25 میلیارد یورو تخمین زده شده است، که کمی کمتر از هزینه 26 میلیارد یورویی دیگر روش ها با درصد پایین‌ تر تجدید پذیری است. روش های مشابه شامل بخش کوچک ‌تر با قیمت بالاتر می شود که در مجموع هزینه سالانه بیشتری را به کشور تحمیل می کند. در مقایسه، سیستم انرژی امروزی کشور فنلاند سالانه تقریبا 18 میلیارد یورو هزینه دارد که اگر با همین روش محاسبه ای استفاده شود، تا سال 2020 به 21 میلیارد یورو خواهد رسید.

 کریسین بریر،استاد دانشگاه لاپینرانتا LUT در مورد اقتصاد خورشیدی می گوید: پیام اصلی این است که بحث استفاده از سیستم انرژی کاملا تجدیدپذیر در آینده باید به عنوان یک گزینه اصلی دیده شود، نه به عنوان یک جایگزین برای انرژی های تجدید ناپذیر. کشور فنلاند قطعا دارای مقادیر زیادی از منابع تجدید پذیر مانند خورشید، باد، انرژی های زیستی و همچنین انرژی های آبی است که استفاده مداوم از این انرژی ها محدود به زمان خاصی نمی شود و پایان نپذیرند.

بررسی سیستم انرژی آینده و محاسبه هزینه های آن ها به این دلیل بسیار حائز اهمیت است که سیستم فعلی انرژی فنلاندی ها با چالش های جدی روبرو شده و نسل حاضر تولید انرژی این کشور در حال کهنه شدن است . در چنین شرایطی تغییر در سیستم تولید انرژی می تواند منجر به بهبود شرایط تغییرات آب و هوایی و نگرانی ها در مورد هزینه های تولید انرژی شود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا