جاذبه گردشگری و خرید هوشمندانه

از زمان افتتاح و آبگیری دریاچه چیتگر(بزرگترین دریاچه مصنوعی کشور) تا امروز، نقدهای بسیاری در خصوص وضعیت زیست محیطی آن مطرح شده است.

آبگیری در شرایط بحران بی آبی و کم آبی و تبخیر سالیانه آب، تامین آب دریاچه از رودخانه کن، راکد بودن آب، هجوم حشرات مزاحم و موذی در فصل گرما و بوی نامطبوع و پدیده اوتریفیکاسیون( ایجاد تعفن به علت تجمع مواد غذایی در داخل دریاچه، رشد جلبک‌ ها، کمبود اکسیژن) از جمله مشکل های این دریاچه از منظر متخصصان امور آب و کارشناسان محیط زیست است.

منطقه ‌ای که قرار بود روزی به مرکز ملی گردشگردی ایران تبدیل شود، اکنون به مجموعه ‌ای نا منظم از برج‌ های سر به‌ فلک ‌کشیده‌ و مجتمع‌ های خرید متنوع تبدیل شده است.

پیروز حناچی، شهردار تهران چندی پیش در یک برنامه رادیویی اعلام کرد: هیچ ‌کدام از بلند مرتبه ‌سازی ‌های دور دریاچه شهدای خلیج ‌فارس طبق برنامه نبود. البته حرکت بدون برنامه برای حل این مساله نیز مشکل ایجاد می‌ کند.

به گفته علی نوذرپور، شهردار منطقه ۲۲ ، برخی از برج‌ ها و بلند‌مرتبه‌ سازی ‌ها منجر به ورود جمعیت‌ جدیدی از تهران یا دیگر نقاط پیرامونی شهر تهران شده است. این برج های نزدیک به ‌دریاچه خیلج ‌فارس مجوزش را ‌سال ‌‌۹۵ دریافت کرده اند.

وی افزود: مدیریت دریاچه با شهرداری منطقه نیست بلکه تحت مدیریت مجموعه‌ای به نام شرکت عمران کارکنان ‌شهرداری تهران وابسته به سازمان بازنشستگی شهرداری تهران ‌است.

با وجود تمام این مشکلات، مسوولان بارها اظهار کرده اند که دریاچه مشکلی ندارد و ساخت این دریاچه مصنوعی با کار کارشناسی دقیق احداث شده است. شاید اگر متولی این دریاچه به دست شهرداری بود، این دریاچه با مشکلات کنونی اش روبرو نبود.

اما صرف نظر از تمام مشکلات این برج سازی ها، مجموعه تفریحی دریاچه شهدای خلیج فارس دارای جاذبه های گردشگری زیادی برای بازدید کنندگان است.

در حال حاضر گردشگری به عنوان یک حوزه خدماتی با طیف متنوعی از محصولات ملموس و ناملموس، وابستگی شدیدی به تجربه گرایی دارد. به عبارتی، ادراکات و تجربیات مصرف کننده، تاثیر چشمگیری بر قضاوت و ارزیابی مشتری پیرامون کیفیت محصول ارائه شده دارد چرا که محصول اصلی و نهایی گردشگری، همان تجربه است.

همچنین، تولید، عرضه و مصرف محصول گردشگری، فرآیندی همزمان و پیچیده را طی می کند که تجربیات کسب شده در هر مرحله از این فرآیند، برای عرضه محصولی با کیفیت و جلب رضایت مشتری، حیاتی است.

بااین وجود طبق پژوهش مرجانه جلالی، دانش آموخته، دانشكده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ درپايان نامه کارشناسی ارشد خود با راهنمایی دكتر زهرا نادعلی پور با تمرکز  بر حوزه گردشگری و مجموعه تفریحی دریاچه شهدای خلیج فارس به این نتیجه رسیده است که بازاریابی تجربی مصرف کننده را از لحاظ عاطفی به خدمات(گردشگری) مرتبط ساخته و رفتار گردشگر را تحت تاثیر قرار می دهد.

همچنین  بازاریابی تجربی کمک می کند تا گردشگر از طریق پنج بخش (حسی، احساسی، شناختی، فیزیکی و هویتی) با کالا و خدمات ارتباط برقرار کرده و باعث شود تا با تصمیم گیری هوشمندانه اقدام به خرید آگاهانه کالا یا خدمات کند که این امر رضایت مشتری را به همراه دارد.

 یافته های تحقیقات نشان می دهد که هیجان عاطفی ایجاد شده در بازدیدکنندگان مجموعه تفریحی دریاچه برای خرید کالا تحت تاثیر بازاریابی تجربی قرارگرفته و وجود دریاچه شهدای خلیج  فارس باعث ایجاد فضایی رضایت بخش و موثر در این خصوص شده است.

تالیف: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا