مرگ سالانه 138 میلیون نفر براثر اشتباهات پزشکی

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، سهل‌انگاری پزشکی یکی از دلایل اصلی مرگ‌ومیر در سراسر جهان به‌حساب می‌آید. این سازمان تنها چند روز پیش از بزرگداشت اولین روز جهانی ایمنی بیمار، در گزارش خود هشدار داده است که هرساله بیش از 138 میلیون بیمار به دلیل خطای پزشکی آسیب می‌بینند. سازمان بهداشت جهانی در تلاش است تا با این گزارش مردم را در سطح جهانی نسبت به ابعاد این فاجعه آگاه سازد.

دکتر نیلام دینگرا- کی (Neelam Dhingra-K) هماهنگ‌کننده ایمنی بیمار در سازمان بهداشت جهانی، در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که سهل‌انگاری پزشکی از قبیل اشتباهات در تشخیص، خطاها در تجویز داروها و روش درمانی غلط و همچنین استفاده نامناسب از داروها سه دلیل اصلی آسیب رساندن به این تعداد از بیماران است.

سازمان بهداشت جهانی، نمونه‌هایی از اشتباهات و خطاهای پزشکی را استفاده از داروها در روش‌هایی که برای آن‌ها طراحی نشده، خطا در انتقال خون و گرفتن اشعه X، در موارد بسیار متأثرکننده، قطع عضو اشتباهی یا عمل جراحی سمت اشتباه مغز عنوان کرد.

او در توضیحاتش گفت: «این اشتباهات رخ می‌دهد زیرا سیستم‌های بهداشت و درمان به‌گونه‌ای مناسب برای مقابله با این خطاها و آگاهی پیدا کردن از آن‌ها طراحی نشده‌اند.» قابل‌توجه است که او اعتراف می‌کند که بسیاری از مراکز پزشکی، کارهای اشتباه و خطاهای پزشکی خود را پنهان می‌کنند که باعث می‌شود تا راه‌های بازدارنده تکرار اشتباهات در آینده برایشان بسته شود.

در توضیحات سازمان بهداشت جهانی آمده است که این رقم فقط  به كشورهایی كه دارای وضعیت اقتصادی متوسط ​​و پایین هستند، تعلق دارد البته باید یادآور شد که 80 درصد جمعیت جهانی در این کشورها زندگی می‌کنند. در کشورهای توسعه‌یافته نیز از هر ده بیمار، یک نفر قربانی اشتباهات پزشکی می‌شود اما می‌توان حدس زد که ممکن است این رقم نیز واقعی نبوده و رقم اصلی از این بیشتر باشد.

سازمان بهداشت جهانی، نمونه‌هایی از این اشتباهات و خطاهای پزشکی را استفاده از داروها در روش‌هایی که برای آن‌ها طراحی نشده، خطا در انتقال خون و گرفتن اشعه X، در موارد بسیار متأثرکننده، قطع عضو اشتباهی یا عمل جراحی سمت اشتباه مغز عنوان کرد.

دکتر دینگرا- کی در میان عواملی که باعث بروز چنین خطاهایی می‌شود، عدم وجود سلسله‌مراتب واضح در بیمارستان‌های خاص یا کمبود ارتباط بین کارکنان بیمارستان را مهم دانست.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی مستقر در ژنو، فقط خطاهای مربوط به تجویز داروهای اشتباه، باعث شده تا سیستم‌های بهداشت و درمان در سراسر جهان حدود 42 میلیارد دلار (37 میلیارد یورو) در این زمینه هزینه کنند.

برای افزایش آگاهی در مورد این مشکلات، سازمان بهداشت جهانی از سال جاری، روز 17 سپتامبر را روز جهانی ایمنی بیمار اعلام کرده که در نخستین سال نام‌گذاری آن، تعدادی از بناها و مراکز بهداشتی و درمانی و تاریخی و مشهوردر سراسر جهان با رنگ نارنجی به نمایش درخواهند آمد. اهرام قاهره، برج کوالالامپور و مرکز همایش (Eugenio Espejo Convention Center) در کیتوی اکوادور از جمله دیگر این مکان‌ها هستند.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا