ساخت دارو با برگ‌های مصنوعی

بسیاری از مناطق سراسر جهان به ویژه جوامع دور افتاده با کمبود دارو روبرو هستند. فقدان دسترسی به دارو یا درمان می تواند بسیاری از افراد را در معرض خطر جدی ابتلا به مشکلات سلامتی مانند عفونت‌های شدید قرار دهد.

اما اگر می شد یک دستگاه قابل حمل تولید کرد تا داروی مورد نیاز انسان را در هر جایی که قرار داشته باشد بسازد، این مشکل حل می شد. محققان هلندی با استفاده از این ایده فناوری جدیدی ابداع کردند که از انرژی خورشید برای تولید دارو استفاده می‌کند.

آن‌ها دستگاهی ساختند که ظاهری همانند برگ و عملکردی مشابه برگ دارد.

محققان دانشگاه صنعتی «آیندهوون» در هلند یک برگ مصنوعی ابداع کردند که از نور خورشید برای تامین انرژی مینی راکتورهایی استفاده می‌کند که برای انسان ها دارو می سازند. البته این محققان فعالیت بر روی این دستگاه را در سال ۲۰۱۶ آغاز کردند. اما اکنون این سیستم برگ مصنوعی برای استفاده بهتر از انرژی خورشیدی به روز شده است. محققان می گویند این دستگاه بهبود یافته اکنون می تواند هر نوع دارویی تولید کند.

این برگ تنها با استفاده از نور خورشید برای تامین انرژی، نیاز به مصرف انرژی الکتریکی و مواد شیمیایی را برطرف می سازد. راکتورهای کوچک روی این برگ دارای کانال هایی شبیه رگ هستند که از جریان انرژی حمایت می‌کنند. زمانی که نور خورشید به مایعات روی برگ  برخورد می‌کند، راکتورها یک واکنش شیمیایی را آغاز می‌کنند. محققان امیدوارند که از این دستگاه در مناطقی استفاده شود که افراد دسترسی ضعیفی به دارو دارند. تولید دارو در محل به اندازه قابل توجهی به جوامع دور افتاده کمک می‌کند.

این برگ مصنوعی می تواند پزشکان را قادر سازد تا در زمان نیاز بدون تکیه به یک شبکه برق دارو تولید کنند.

«تیموتی نوئل» محقق برجسته در بیانیه‌ای اعلام کرد: برای عملی کردن این فناوری موانع زیادی وجود ندارد به جز این واقعیت که این فناوری تنها در طول روز کار می‌کند. برگ های مصنوعی کاملا مقیاس پذیر هستند و در جایی کار می‌کنند که نور خورشید وجود داشته باشد.

وی افزود: این برگ مصنوعی نه تنها برای جوامع هزینه زیادی ندارد بلکه به راحتی نیز می‌توان از آن استفاده کرد. این راکتورها را به راحتی می‌توان درجه بندی کرد و ماهیت ارزان قیمت و خود تامین کننده انرژی آن‌ها، این راکتورها را برای تولید مقرون به صرفه مواد شیمیایی با نور خورشید ایده آل می‌سازد.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا