احتمال نابودی منابع امگا 3 کره زمین تا سال 2100

به گفته محققان، ممکن است زمین به زودی بخش عمده منابع اسید چرب امگا 3 خود را از دست بدهد. این امر به خاطر تاثیرات گرمایش جهانی اتفاق می‌افتد. این هشدار در پی تحقیق تازه ای داده شده که نشان داد چگونه گرمای فزاینده زمین می تواند زنجیره غذایی آبی و مناطق ماهیگیری را در گوشه و کنار جهان از بین ببرد.

نتایج این تحقیق نشان داد که تا سال 2100، ممکن است تا 96 درصد از جمعیت کره زمین به اسید امگا 3 طبیعی دسترسی کافی نداشته باشند.

گرمایش زمین، بخش عمده منابع دوکوزاهگزانوئیک اسید(DHA) را از بین می برد. این اسید، فراوان ترین اسیدی است که در مغز پستانداران یافت می‌شود و به شکل گیری و محافظت از عصب ها و بقای سلول ها کمک می کند. اما بدن انسان به طور طبیعی فاقد این اسید است و از طریق تغذیه به ویژه خوردن ماهی و دیگر غذاهای دریایی آن را به دست می آورد.

اما در تحقیق جدیدی که در مجله journal Ambio چاپ شده، نشان می دهد انسان ها و دیگر پستانداران به خاطر پدیده گرم شدن جهان در معرض خطر از دست دادن منابع DHA هستند. گرمایش فزاینده می تواند باعث گرم شدن دریاها و کاهش منابع غذایی حاصل از ماهیگیری در سرتاسر جهان شود.

محققان در این مطالعه، برای برآورد تولید سالانه DHA، در سطح جهان، پایگاه داده پروژه «دریاهای اطراف ایالات متحده» را تحلیل کردند که شامل اطلاعات ماهیگیری هم می شود. این تیم تحقیقاتی همچنین اطلاعات سازمان ملل درباره میزان صید و تولید ماهی در داخل کشورهای جهان را هم بررسی کردند.

آنها برای بررسی تاثیرات بالقوه گرمایش جهانی، سناریوهایی که در پنجمین گزارش ارزیابی نشست سازمان ملل درباره تغییرات آب و هوایی مطرح شد را بررسی کردند. سپس اطلاعات مربوط به ماهیگیری را با سناریوهای مختلف گرمایش زمین ارزیابی کردند تا یک الگوی ریاضی ایجاد کنند که آینده دسترسی به اسید DHAرا نشان می دهد. این محققان دریافتند که اگر افزایش دمای کنونی ادامه داشته باشد، میزان امگا 3 در ماهی های تولید داخل کشورها تا حد زیادی کاهش می یابد. این امر بر جوامع کشورهای پرجمعیت  تاثیر می گذارد.

کشورهای در معرض خطر شامل کشورهای واقع در شرق و جنوب شرق آسیا از جمله چین، اندونزی و ژاپن و بیشتر کشورهای آفربقایی هستند.

کمترین میزان کاهش DHA در کشورهایی رخ می دهد که به جای صید در اقیانوس‌ها بیشتر بر ماهیگیری در مناطق آبهای شیرین تکیه دارند.

 محققان اعلام کردند: بنابر مدل های به دست آمده، گرمایش زمین می تواند منجر به از دست رفتن 10 تا 58 درصد از تولید اسید ‌DHA جهان در 80 سال آینده منجر شود.

این کاهش بیشترین تاثیر را در جمعیت های آسیب پذیر و دوران تکامل انسان مانند دوران جنینی و نوزادی می گذارد و ممکن است بر جانوران شکارچی بویژه در مناطق قطبی هم تاثیر منفی بگذارد.

مترجم: محسن حدادی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا