دسترسی فیلم سازان به تصاویر خام آسان شد

شرکت نمایه پردازان پندار از جمله شرکت های فعال در حوزه آی تی و مستقر در پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی است که با بهره گیری دانش روز، به کسب و کارها کمک می کند تا در فضای مجازی فعالیت های خود را به نحو مطلوب و چشمگیر توسعه داده و بر بستر وب فعالیت داشته باشند.

این شرکت در اواخر سال 1397 نخستین استارتاپ خود را تحت نام- راش فیلم- راه اندازی کرده است؛ راش فیلم آرشیو آنلاین فیلم خام در ایران است که طی سال ها با گردآوری فیلم های متنوع و طبقه بندی موضوعی آنها شکل گرفته است.

بهرام سهیلی، مدیر عامل شرکت نمایه پردازان پندار در گفتگو با سیناپرس گفت: راش فیلم اولین و تنها بانک تصاویر حرفه ای و با کیفیت در ایران است که به صورت اختصاصی، آرشیوی غنی از فیلم هایی، با موضوعات گوناگون تشکیل داده تا تمامی فیلم سازان و تهیه کنندگان محتوای ویدیویی را در رسانه های دیداری حرفه ایی و فضای مجازی یاری کند.

وی افزود: در حال حاضر سایت های مشابه داخلی و خارجی فیلم های مونتاژ شده و تولید شده را به اشتراک می گذارند در حالی که ما فیلم های تدوین نشده( راش) و خام  را انتشار می دهیم. فیلم های این آرشیو می تواند برای استفاده و کمبود صحنه های خاص فیلم ها مورد استفاده قرار بگیرد.

وی عنوان کرد:  فیلم های خام این آرشیو می تواند منبع تصویری برای هر تولید کننده محتوای ویدیویی باشد. به عنوان مثال تهیه کنندگان، کارگردانان، تدوین گران، روابط عمومی های سازمان ها و مستندسازان ، تیزر سازان و حتی صاحبان کانال های فضای مجازی که نیازمند استفاده از پلان یا صحنه خاصی هستند، می توانند برای انجام کار تبلیغاتی شان از این منبع استفاده کنند.

این فیلم های خام این آرشیو حتی می تواند برای سازندگان فیلم های داستانی نیز مفید باشد. به عبارت دیگر فردی نیست که کار ویدیویی انجام دهد اما بی نیاز از چنین منبعی باشد.

وی اظهارداشت: هم اکنون منابع داخلی و خارجی (مانند یوتیوب)، آرشیو نیستند. همچنین  در برخی موارد به هیچ عنوان کیفیت لازم را برای انجام کار حرفه ای ندارند. آرشیو فیلم ها باید بر اساس یک سری شاخص های کلیدی، عبارتی و اصطلاحات کاری صنف ویدیو لیست شده باشد. همچنین باید منابع آن در دسته بندی های مختلف قرار داده بشود تا مخاطب بتواند به راحتی و در سریع ترین زمان ممکن در دسترس باشد.

به گفته سهیلی، باید برای آرشیو فیلم یک سری شاخص های استاندارد تعریف کرد. این شاخص ها در ایران با دیگر کشورها متفاوت است. ما اکنون این شاخص ها را بر اساس اصلاحات رایج بین صنوف تدوینگر، کارگردان و تهیه کنندگان بومی کرده‌ایم. هریک از این افراد می توانند با مراجعه به سایت rashfilm.ir www. فیلم مورد نظرشان را جست و جو یا در قسمت دسته بندی فهرست ها به این منابع دسترسی پیدا کنند.

وی گفت: این دسته بندی ها منابع بسیار عظیمی را شامل می شود که روزانه درحال افزایش است .هریک از این دسته بندی ها، زیر مجموعه خاص خودش را دارد. این منابع طی هشت سال توسط متخصصان این مجموعه جمع آوری و گردآوری شده اند و پس از گذشت دو سال نیز، اقدامات اساسی برای زیرساخت های آن انجام شده است. اکنون ( نزدیک به چهار ماه) نیز این طرح پیاده سازی و اجرایی شده است.

وی یادآور شد: روزانه نزدیک به40-50 فیلم در این سایت بارگذاری می شود. در این مدت ما توانسته ایم حدود 7 هزار فیلم خام(5 درصد منابع) را در سایت مان بازگذاری کنیم؛ هنوز  95 درصد منابع بارگذاری نشده اند.

سهیلی ادامه داد: این طرح چهار فاز دارد. در فاز نخست، آرشیو عظیمی از داده های ویدیویی و تصویری در دسترس استفاده کنندگان قرار گرفته است. به زودی نیز فاز دوم این طرح با امکانات وسیع تر برای استفاده عموم مردم راه اندازی می شود.  

وی خاطرنشان کرد: بازخورد حضور ما در 3 نمایشگاه داخلی نشان داد که بسیاری از افراد حرفه ای و تولید کنندگان محتوای ویدیویی علاقمند به اجرای فاز دوم هستند. در حال حاضر دوربین های عکاسی قابلیت فیلم برداری دارند. بسیاری از این دوربین های موبایل اگر در دست آدم های حرفه ای باشند، می توانند تصاویر بسیار خوبی را به ثبت برسانند. بسیاری از عکاسان در گذشته به دنبال گرفتن فیلم نبودند اما اکنون در هر محل و موقعیتی که قرار دارند، تصاویر اضافی می گیرند تا منبع درآمدی داشته باشند.

سهیلی بیان کرد: حتی بسیاری از افرادی که اکنون به صورت حرفه ای کار خود را آغاز نکرده اند و وارد بازار حرفه ای نشده اند نیز می توانند با گرفتن و ثبت چند پلان برای خود درآمد زایی کنند.

وی خاطرنشان کرد: در آینده این طرح نه تنها اشتغال زایی فردی را میسر می کند بلکه می تواند زیرساخت های توسعه شبکه های خصوصی را هم فراهم کند.

وی در پایان گفت: تمامی مردم جهان می توانند از این منابع استفاده کنند اما به دلیل اینکه اکنون نحوه پرداخت و خرید این منابع به ریال است، دسترسی به آن محدود می شود. در آینده نزدیک قصد دو زبانه یا چند زبانه کردن این سایت را داریم. 

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا