معرفی برندگان جایزه‌ایگ نوبل

قطعاً بیشتر مردم جهان با جایزه نوبل آشنا هستند که طی آن برترین دانشمندان جهان در شاخه‌های مختلف علوم، معرفی می‌شوند اما در کنار این جایزه، جایزه‌ای موسوم به ایگ نوبل نیز وجود دارد که تمرکز اصلی آن بر خنده‌دارترین، عجیب‌ترین و در برخی موارد ابلهانه‌ترین پژوهش‌های علمی جهان بوده و بدون تردید یکی از رویدادهای جالب‌توجه و جذاب دنیای علم به شمار می‌رود.

درواقع تمرکز این مراسم بر استنتاج‌هایی است که به‌طورجدی خارج از عرف هستند و این مطالعات در نگاه نخست باعث خنده مردم می‌شوند ولی در ادامه آن‌ها را به فکر کردن وادار می‌کند. در این مراسم پژوهش‌هایی که شاید به‌هیچ‌عنوان به ذهن شما خطور نکند که گروهی از پژوهشگران زمان و انرژی خود را برای بررسی آن گذاشته‌اند، معرفی شدند.

تمرکز این مراسم بر استنتاج‌هایی است که به‌طورجدی خارج از عرف هستند و این مطالعات در نگاه نخست باعث خنده مردم می‌شوند ولی در ادامه آن‌ها را به فکر کردن وادار می‌کند. در این مراسم پژوهش‌هایی که شاید به‌هیچ‌عنوان به ذهن شما خطور نکند که گروهی از پژوهشگران زمان و انرژی خود را برای بررسی آن گذاشته‌اند، معرفی شدند.

روز گذشته برندگان جایزه ‌ایگ نوبل امسال معرفی شدند و در بین این برندگان، پژوهش‌های عجیب و جالب‌توجهی دیده می‌شود. ازجمله برندگان این جایزه، محققان هلندی و ترکیه‌ای بودند که کثیف‌ترین پول ملی در جهان را معرفی کردند. در بین برندگان یک دانشمند ایتالیایی وجود دارد که به بررسی این موضوع پرداخته است که آیا پیتزا می‌تواند انسان را در برابر سرطان محافظت کند؟ علاوه بر این افراد، یک مهندس ایرانی که ثبت اختراع ایالات‌متحده را برای یک ماشین عوض کردن پوشک بچه را دریافت کرد، در بین برندگان دیده می‌شود.

یکی از جالب‌توجه‌ترین تحقیقات امسال متعلق به دو محقق از دانشگاه تولوز (Toulouse) فرانسه است که آن‌ها از پستچیان فرانسوی خواستند که در تحقیقات آن‌ها شرکت کنند. این محققان به بررسی این مسئله پرداختند که آیا بیضه‌های مردان، هر دو دارای درجه حرارت یکسان هستند یا نه؟ این تحقیق جایزه آناتومی ایگ نوبل امسال را از آن خود کرد. پروفسور بنگودیفا (Bengoudifa) و پروفسور میوست (Mieusset) در این پروژه تحقیقاتی دریافتند که بیضه سمت چپ مردان گرم‌تر از سمت راست است. البته این مسئله در صورتی صحت دارد که مردان لباس بر تن داشته باشند.

پروفسور فرانسیس مک گلوون (Francis McGlone) محقق دانشگاه جان مورز لیورپول انگلیس جایزه صلح ایگ نوبل را از آن خود کرد. او به‌عنوان بخشی از یک تیم بین‌المللی، در یک بررسی تحقیقاتی در مورد لذت‌بخش‌ترین بخشی از بدن که مورد خارش قرار می‌گیرد، مطالعات جامعی انجام داد. آن‌ها دریافتند که مچ پا جایی است که خاریدن آن لذت‌بخش‌تر از بخش‌های دیگر بدن است. به گفته این محققان، پشت و بازو از دیگر بخش‌هایی است خاریدن آن لذت‌آور است.

پروفسور مک گلوون پس از عدم حضور در مراسم اهدای جوایز ایگ نوبل در دانشگاه هاروارد، این جایزه را از طریق لینک ویدیویی پذیرفت. او از طرف خودش و سایر محققان این تیم از این افتخار اظهار سپاسگزاری کرد.

یک تیم بین‌المللی روی جانوری از خانواده کو آلا به نام وامبت (wombat) مطالعه کردند که چگونه بچه‌ای بسیار پشمالو به دنیا می‌آوردند و موفق به دریافت این جایزه شدند.

در بین برندگان یک دانشمند آلمانی نیز دیده می‌شود که مطالعات خود را در رابطه با تأثیر قرار دادن یک خودکار دردهان انجام داده و به این نتیجه رسیده که این کار باعث خوشحال‌تر شدن افراد می‌شود زیرا با قرار گرفتن یک خودکار دردهان حالت صورت فرد؛ به‌گونه‌ای می‌شود که وی در حال لبخند زدن است.

گفتنی است، به هر برنده جایزه ‌ایگ نوبل، جایزه نقدی 10 تریلیون دلار زیمباوه (حدود 27 و نیم دلار آمریکا) اهدا شد.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا