یافته های جدید از اجداد سگ های امروزی

تابستان سال 2010 به مدت شش هفته یک گروه از محققان در شبه‌جزیره «تایمیر» اقیانوس منجمد شمالی به دنبال شکار گنجینه‌های عصر یخبندان (استخوان‌های حیوانات که با ذوب شدن لایه یخ‌بسته خاک در کنار رودخانه بیرون افتاده بود) بودند. در این بقایا عاج ماموت و دیگر چیزها وجود داشت اما در میان ان ها « لاو دالن»،یکی از اعضای گروه، یک تکه استخوان که تصور می‌شد دنده گوزن شمالی است را پیدا کرد. کمی بعدتر وقتی این متخصص ژنتیک‌ این تکه استخوان را در موزه ملی تاریخ طبیعی سوئد در استکهلم آزمایش کرد مشخص شد این نمونه 5 سانتیمتری متعلق به یک گرگ است، نمونه‌ای که می‌توانست تاریخچه اهلی شدن سگ‌ها را متحول کند.

انسان‌ها سگ‌ها را خیلی پیش‌تر از دیگر حیوانات اهلی کردند بااین‌حال نتیجه تحقیقات هیچ‌وقت به‌درستی مشخص نکرد که این اتفاق چه زمان و در کجا رخ‌داده است. یک مطالعه که روی DNAسگ‌ها و گرگ‌های مدرن انجام‌شده نشان می دهد این اتفاق حدود 16 هزار سال پیش در جنوب شرق آسیا رخ‌داده است. اما یک تجزیه‌وتحلیل دیگر روی ژنتیک سگ‌های باستانی و گرگ ها این اتفاق را به 32 هزار سال قبل در اروپا نسبت می دهد.

مطالعات باستان‌شناسی هم به‌طور مشابهی منازعه برانگیز بوده است. برخی ادعا می‌کنند جمجمه‌های پیداشده در روسیه و بلژیک با قدمت 30 هزار سال متعلق به نخستین سگ‌های جهان است درحالی‌که دیگران معتقدند جمجمه‌های پیداشده در روسیه و آلمان با قدمت 16 هزار سال متعلق به نخستین سگ‌های جهان هستند.

در این میان به نظر می رسد استخوان کشف شده در تایمیر به این بحث‌ها پایان دهد. وقتی دالن و همکارانش زمان‌سنجی و توالی DNA تکه استخوان تایمیر را به پایان بردند، فهمیدند که این نمونه مربوط به یک گرگ نر است که حدود 35 هزار سال قبل زندگی می‌کرده. وقتی این DNA را با DNA سگ‌ها و گرگ‌های باستانی و مدرن مقایسه کردند مشخص شد این گرگ در دوره‌ای مهم از تاریخ سگ‌سانان زندگی می‌کرده است. یعنی زمانی که جمعیت قدیمی گرگ‌ها به دودمان‌هایی تقسیم‌شده که نهایتاً منجر به پدید آمدن گرگ تایمیر، گرگ خاکستری و سگ امروزی شده است.

« پونتوس اسکوکلند» دانشجوی پسادکترای دانشگاه هاروارد و نویسنده ارشد این مقاله می‌گوید: به نظر می‌رسد یک سه‌راهی در حوالی آن زمان پدید آمده است. بر طبق نرخ جهش‌های ژنتیکی که محققان با مقایسه بین DNA گرگ‌ تایمیر، سگ‌ها و گرگ‌های امروزی به دست آورده‌اند، دودمانی که نهایتاً منجر به ظهور سگ‌های امروزی شده است زمانی بین 27 تا 40 هزار سال قبل از گرگ‌ها جداشده است. تحقیقات نشان می‌دهد سگ‌ها در اروپا و تقریباً در همان زمان‌ها ظهور کرده‌اند. این درست همان زمانی است که انسان‌ها برای اولین بار به اروپا وارد و با گرگ‌ها مواجه شدند.

اشاره او البته به قسمت قدیمی‌تر این بازه زمانی یعنی حدود 40 هزار سال پیش است. « پیتر ساولاینن» متخصص ژنتیک‌ موسسه فناوری سلطنتی استکهلم در این زمینه می‌گوید: تطابق DNA های قدیمی و مدرن بسیار خوب است. بااین‌حال هنوز این مطالعه پاسخ لازم برای این مسئله که سگ‌ها چند بار اهلی‌شده‌اند را فراهم نمی‌کند.

همچنین مشخص نیست که آیا هاسکی‌های سیبری، و اسلد‌های گرینلند که هردو از نژاد‌های باستانی هستند، از اولین انواع سگ هم بوده‌اند یا نه. وقتی اسکوگلند، دالن و همکارانشان دی‌ان‌آ گرگ تایمیر را با 48 نژاد سگ مقایسه کردند دریافتند اسلد‌های گرینلند و هاسکی مای سیبری بیشتر از هر نژاد دیگری محتوای ژنتیکی مشترک با گرگ تایمیر دارند. این می‌تواند به این معنا باشد که این دو نژاد با فاصله نزدیکی از  جدا شدن سگ‌ از گرگ پدید آمده‌اند. اما این موضوع همچنین می‌تواند یک خطای ژنتیکی هم باشد مخصوصاً اگر دو نژاد با اجداد گرگ تایمیر در طول تاریخ جفت‌گیری کرده باشند. بااین‌حال آنچه مشخص است این است که هردوی این نژاد‌ها بسیار قدیمی هستند.