بی نیازی آذربایجان شرقی از خدمات درمان ناباروری در پایتخت

مطالعات نشان داده است که 75 درصد روش های کمک باروری که منجر به شکست می شوند، ناشی از ناهنجاری های ژنتیکی در جنین هستند بنابراین ضرورت دارد در روش‌ های درمان ناباروری، جنین ‌ها پیش از انتقال، مورد بررسی ژنتیکی قرار بگیرند. گفتنی است این بررسی، نیازمند تجهیزات پیشرفته و مدرن است.

یکی از این تجهیزات پیشرفته و مدرن دستگاه NGS است که در تشخیص به موقع ناهنجاری ها قبل از انتقال جنین به رحم مادر کمک می کند.

یکی از دستاوردهای جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی، راه اندازی بخش تشخیص اختلالات ژنتیکی جنین قبل از لانه گزینی (PGS) در مرکز درمان ناباروری و تجهیز این مرکز به سیستم NGS است.

دکتر جعفر محسنی، رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی در این خصوص به سیناپرس گفت: در گذشته بیماری های عفونی به علت پایین بودن سطح بهداشت عمومی، سهم زیادی در مرگ و میرها داشتند اما اخیرا با تغییر شیوه و سبک زندگی، پشت میز نشینی و کم تحرکی مردم، بیماری های قلبی- عروقی و سرطان ها شیوع بیشتری پیدا کرده اند.

این دکترای ژنتیک پزشکی افزود: بحث کنترل بارداری دوران جنینی و تشخیص مولکولی به خصوص با کمک روش های نوین جهانی نیز از دیگر مباحثی است که امکانات بسیاری کمی در شمال غربی ایران برای آن فراهم بود. به همین دلیل نمونه آزمایش های خونی، برای بررسی ژنتیک به تهران ارسال می شدند. بخشی از این بررسی ها در تهران انجام و بخش عمده آن نیز مخصوصا در حوزه غربالگری سلامت جنین در دوران بارداری به خارج از کشور ارسال می شدند.

وی بیان کرد: اکنون در مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی، سیستم NGS را نصب کرده ایم. با نصب این سیستم دیگر نیازی نیست تا نمونه های خونی برای انجام بررسی های ژنتیکی به آزمایشگاه های تهران یا خارج ارسال بشوند.

وي با اشاره به قابليت‎هاي متعدد دستگاه NGS ادامه داد: از اين دستگاه در درجه اول براي پي جي اس و تشخيص آنينوپلوئيدي همه كروموزوم‌ها استفاده مي‎شود، به طوري كه از كروموزوم‎هاي جنين در روز سوم و پنجم آزمايشگاهي نمونه برداري شده و اختلالات كروموزومي با استفاده از چيپ‎هاي موجود در اين دستگاه و از يك سلول جنين، تشخيص داده مي‎شود.
محسني افزود: در روش‎هاي قبلي، فقط امكان تشخيص آنينوپلوئيد تا پنج كروموزوم (كروموزم‏هاي جنسي و سه كروموزومي كه باعث بيشترين ناهنجاري‎ها مي‎شوند) وجود داشت، اما با اين دستگاه مي‌توان كليه كروموزوم‎‌هاي جنين را بررسي كرد.
وي با بيان اينكه هدف ما راه‌اندازي غربالگري جنين به روش غير تهاجمي يا NIPT است، اظهار كرد: با توجه به بررسي‎ها در سه ماهه اول و دوم بارداري، تعدادي از جنين‎ها به دليل در معرض خطر بودن، نياز به بررسي دارند.

رييس سازمان جهاد دانشگاهي آذربايجان شرقي با اشاره به قابليت ديگر اين دستگاه گفت: بررسي مشكل ژنوم انسان از ديگر قابليت‎هاي اين دستگاه بوده و با بررسي احتمال وجود ژن‎هاي معيوب مي‎توان از بروز عقب ماندگي به خصوص در ازدواج‏هاي فاميلي جلوگيري كرد.

وي خاطرنشان كرد: بررسي بيان ژن‎هاي مختلف كه در بروز بسياري از بيماري‎ها از جمله كانسرها نقش دارند، از ديگر قابليت‎هاي اين دستگاه است.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی در پایان اظهارداشت: به تازگی در مجموعه، ارائه خدمات تشخیص و غربالگری سرطان را افزوده ایم که به دلیل برخی مشکلات مانند مسائل گمرکی، این اتفاق نیافتاده است و امیدواریم در ماه های آینده این مشکلات نیز رفع گردد.