ساخت بازوی رباتیک با دقت دست انسان

بازوهای رباتیکی که تا به امروز تولید شده اند برای بلند کردن و حمل اشیای حساس و شکننده مانند تخم مرغ، ظروف شکستنی و غیره قابل اعتماد نیستند. اما دکتر احسان اصفهانی عضو هیات علمی دانشگاه بوفالوی امریکا موفق به تولید یک بازوی رباتیک مجهز به چنگک های ظریفی شده که می توانند اشیایی مانند تخم مرغ را بدون کوچکترین آسیبی در برگرفته و جابجا کنند.

این چنگک دارای دو انگشت با موتورهایی ویژه است که با هماهنگی یکدیگر شی مورد نظر را در برمی گیرند. بر روی هر انگشت یک آهن ربا از جنس نئودیمیوم نصب شده که به عنوان ضربه گیر عمل کرده و مانع از واردآمدن فشار زیاد به شی می شوند.

باید توجه داشت که این آهن رباها در عمل شی دربرگرفته شده را لمس نمی کنند و یک شکاف باریک برای عبور جریان هوا برجای می گذارند که وظیفه ضربه گیری و دفع شوک ناشی از تلاش برای حمل اشیای حساس را بر عهده دارند.

بازوی رباتیک مذکور مجهز به یک حسگر برای شناسایی موانع بر سر مسیر خود است تا با آنها برخورد نکند. به گفته دکتر اصفهانی می توان از این بازوی رباتیک پیشرفته برای تعامل با انسان های عادی برای تبادل انواع اشیا، کمک به افراد ناتوان و سانحه دیده و غیره استفاده کرد.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا