وقتی سیل شایعه، افکار عمومی را برد

در دوره‌ای که جنگ، جنگ روایت‌هاست و کسانی پیروز هستند که روایت خود را اول مطرح و آن را غالب کنند، تعلل و واگذاری این میدان به شایعه سازان یعنی مغلوب شدن.

روایت اول و  شایعه اول را یک خبرگزاری رسمی کشور مطرح می‌کند که این خود سوزی در واکنش به حکم شش ماه حبس بوده است که البته امروز نسبت به اصلاح آن متن اقدام کرده و این بخش را حذف می‌ کند؛ نوش دارویی پس از مرگ سهراب و اقدامی که دیگر کارکرد ندارد چراکه محور اصلی تمام جریان‌ سازی‌های رسانه‌ای داخلی و خارجی شده است.

صدا و سیما کماکان در کش و قوس تصمیم‌گیری است که خبر را با چه کیفیتی و چگونه مطرح کند دو روز گذشته و هنوز اثری از خبری در صدا و سیما نیست.

رسانه‌ های جریان اصلی یک مصاحبه موثر از یک مقام قضایی نگرفته‌ اند و شفاف سازی بدون سیاسی‌ کاری از رسانه‌ ها دیده نمی شود.

رسانه‌ های خارج از کشور اما خیلی خوب خلاهای داخلی را پر کرده و انواع یادداشت و مصاحبه و اقدامات را دارند و همین است که هر چه بگوییم این فرد به اتهام توهین به ماموران نیروی انتظامی پرونده داشته است نه حضور در ورزشگاه یا اینکه اساسا دادگاهی تشکیل نشده که حکمی صادر شود یا اینکه آن عکسی که در حال دست به دست شدن است متعلق به سحر خدایاری نیست و … کسی باور نمی ‌کند. ما عرصه رسانه ‌ای را واگذار کردیم وقتی سیل شایعه افکار عمومی را برد، تازه شروع به اطلاع رسانی آنهم به ناقص‌ترین شکل ممکن کردیم.

 در جنگ روایت‌ها، روایت اول درست یا نادرست روایت غالب می‌ شود و شما دیگر توان اصلاح ندارید.

وقتی در باب اهمیت سواد رسانه‌ ای و آموزشش می ‌گوییم همیشه در حد شعار می ‌ماند تا وقتی که رخدادی ساختار را به چالش جدی بکشد و بعد روز از نو روزی از نو.

نظام رسانه‌ای ما نیاز به بازسازی و باز تعریف جدی دارد. آموزش سواد رسانه‌ای نیاز واقعی کشور است از مردم تا رسانه‌ها و مسوولان همگی نشان دادند که سواد رسانه‌ای دقیقی ندارند. لطفا تا بازهم دیر نشده کمی جدی بگیرید.

*معصومه نصیری، قائم مقام انجمن سواد رسانه‌ای ایران

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. متاسفانه شایعه زودتر از اینکه فکرشم کنید اثر میگذاره و همه چی حول این شایعات میچرخه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا